عصر خودرو

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با «عصربازار» تشریح کرد؛

"فرهنگ سازی" بُعد پر رنگ نمایشگاه امسال بورس

حضور سرمایه‌گذاران خارجی از شش ماهه دوم سال ۹۶

عصر بازار- نهمین نمایشگاه بورس‏‏، بیمه و بانک در حالی در هفته گذشته برگزار شد که بازار سرمایه ایران وارد مرحله جدیدی از فعالیت شده و می‌تواند سطح روابط خود را با کشورهای خارجی افزایش دهد.

"فرهنگ سازی" بُعد پر رنگ نمایشگاه امسال بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، پس از اجرایی شدن برجام از دی ماه سال گذشته، موج حضور سرمایه‌گذاران خارجی بیش از گذشته افزایش یافته است. برهمین اساس نمایشگاه سال جاری را می‌توان به عنوان اهرمی در حضور هرچه بیشتر کشورهای خارجی دانست. در همین زمینه، «عصربازار» در گفت‌وگویی با بهروز خدارحمی‏ دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به بررسی شرایط نمایشگاه اخیر پرداخته است.

    خدارحمی می‌گوید: با توجه به طولانی شدن قطع رابطه ایران با دیگر کشورها، مدت زمان زیادی نیاز است تا بازار سرمایه ایران حضور واقعی سرمایه‌گذاران را حس کند. وی همچنین می‌گوید لزوم حضور هرچه بیشتر سرمایه‌گذار خارجی ‎اصلاح بسیاری از قوانین تجاری است که باید توسط نهادهای مربوطه صورت گیرد.


    - با توجه به اینکه نهمین نمایشگاه بورس، ‏بانک و بیمه پس از اجرای برجام است، تحلیل شما از فضای کنونی نمایشگاه چیست؟

    افرادی که امسال در نمایشگاه حضور دارند به این امید آمده‌اند که بتوانند تاثیر مستقیم آن را در بازار حس کنند. بازار سهام در چند سال اخیر فراز و فرود بسیاری را تجربه کرده است. متاسفانه بازه زمانی فرهنگ سازی با دوران رونق همواره منطبق برهم بوده که به دلیل رسیدگی به مسائل اصلی بازار کمتر توجهی به آن می‌شود. خوشبختانه در حال حاضر  فرهنگ سازی در زمانی رخ داده که شاهد رونق چندانی در بازار سرمایه نیستیم و این مسئله کمک میکند که بسترسازی برای حضور سرمایه گذاران خارجی به شکل بهتری ساماندهی شود. با این تفاصیل بنده بعد فرهنگ سازی نمایشگاه را از دیگر ابعاد آن پررنگتر می‌بینم و امیدواریم بازار سرمایه بتواند از فرصت‌های کنونی استفاده کرده و به سطح قابل قبولی نسبت به قبل برسد.

    - حضور سرمایه‌گذاران خارجی را چگونه میبینید؟

    از  روز ابتدایی نمایشگاه حضور پررنگ سرمایه‌گذاران خارجی به خوبی حس شد. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی با قصد سرمایه‌گذاری حضور پیدا کرده‌اند و به دنبال همکاری‌های دو جانبه و عقد قراردادهای تجاری هستند. به همین جهت حضور خارجی‌ها در نمایشگاه امسال بسیار مشهود و قابل مشاهده است.

    - همانگونه که اشاره کردید، جذب سرمایه گذار خارجی از اهداف این نمایشگاه است، در این زمینه کانون نهاد‌های سرمایه گذاری چه اقداماتی را انجام داده است؟

    با توجه به اینکه در 4 دهه اخیر فضای سرمایه گذاری و به طور کلی بحث تعاملات با کشورهای غربی بسیار ضعیف بوده است، انتظار اینکه در فاصله کوتاه 6 ماهه حضور کشورهای خارجی را داشته باشیم دور از ذهن است. با این حال  در همین مدت نیز بسترسازی مناسبی در این زمینه صورت گرفته است. به طور مثال طی این مدت طرف‌های خارجی را که به سرمایهگذاری در بازار ایران علاقهمند بودند، به بهترین شرکتهای سرمایه گذاری و تولید کننده معرفی کردهایم که درک بهتری از پتانسیل های موجود در ایران داشته باشند. البته این مسئله را در آینده نیز میتوان به صورت متمرکزتر پیش گرفت.

    - با توجه به اقدامات  انجام شده، تاکنون تا چه حد حضور سرمایهگذاران خارجی عملیاتی شده است؟

    طبیعتا هنوز حضور سرمایه‌گذاران خارجی عملیاتی نشده است. اما زیرساخت های خوبی در این خصوص شکل گرفته است. حضور خارجیها در ایران و مطالعه بازار سرمایه ایران حاکی از آن است که به زودی نیز شاهد حضور عملیاتی آنها در بازار ایران خواهیم بود. البته همانطور که می‌دانید فرآیند حضور و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها زمان گیر است.

    - پیش بینی شما از مدت زمانی که فرآیند سرمایه گذاری طرف‌های خارجی طول می کشد، چیست؟ در واقع ما چه زمانی باید منتظر حضور عملیاتی سرمایه گذاران خارجی در ایران باشیم؟

    انتظار ما این است اگر اتفاق قابل توجهی در زمینه اقتصادی و سیاسی صورت نگیرد، به روند حضور آنها آسیبی نرسد. تصور من این است که از اواسط سال آینده میتوان شاهد حضور جدی سرمایهگذاران خارجی در بازارهای ایران باشیم.

    - یکی از دغدغههای سرمایه گذاران خارجی این است که در ایران حمایتی از آنها  نمی شود، نظر شما دراین خصوص چیست؟

    بهتر است این طور عنوان کنیم که در چهار دهه گذشته  اهداف مبادلات بازار سرمایه ایران بر تعاملات خارجی نبوده است. با این حساب دور از انتظار نیست که از ادبیات و آدابی که برای ورود سرمایه گذاران خارجی نیاز است، آگاهی لازم را نداشته باشیم. البته نباید از این نکته غافل شد که تلاش‌های بسیاری خوبی در این زمینه صورت گرفته و به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.

    - همانطور که شما اشاره کردید از موسسات رتبه بندی به عنوان حلقه مفقوده بازار سرمایه یاد می‌شود، تاسیس این شرکت ها در چه مرحله ای است؟
     

    من تصور می‌کنم بعد از مطالعات گسترده و به دست آوردن تجربه در این زمینه، شرکتها اکنون در مرحله به بار نشستن هستند. در واقع هم اکنون قوانین و زیرساختها آماده است که اولین موسسه رتبه بندی را با شراکت موسساتی که در این حوزه خوشنام هستند و بیش از 90 درصد سهم بازار رتبهبندی جهان را در اختیار دارند، دایر کنیم.


    - از نگاه شما در سال جاری می‌توانیم شاهد تاسیس شرکت رتبه بندی در ایران باشیم؟

    به اعتقاد من با توجه به زیرساخت های آماده شده در این حوزه میتوانیم تا پایان سال شرکتهای رتبه بندی را در ایران داشته باشیم و این مسئله از اتفاقات مهم و خوب در این عرصه به شمار می‌رود.

    برچسب ها