عصر خودرو

ترک‌ها در عرصه هوایی هم دور می‌خورند؟

عصر بازار- هرچند بر هم خوردن نظم سیاسی در ترکیه کمتر از چند ساعت به طول انجامید و دولت این کشور خیلی زود جایگاه خود را دوباره به دست آورد، اما همین وقفه چند ساعته کافی است تا موقعیت اقتصادی این کشور نسبت به گذشته با ابهام هایی جدی روبه رو شود که یکی از نتایج آن کنار رفتن ترکیه از فهرست کشورهای ترانزیتی منطقه است.

ترک‌ها در عرصه هوایی هم دور می‌خورند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، موقعیت خاص ترکیه که باعث شده این کشور به نزدیک‌ترین مسیر اتصالی میان ایران و البته بسیاری از کشورهای آسیای میانه به اروپا بدل شود، عملا بسیاری از برنامه‌ریزی‌های ترانزیتی و اقتصادی را با حضور آنها معنا کرده است.

    ثبت آمار تردد میانگین 850 کامیون ایرانی در طول 24 ساعته در مرز بازرگان به خوبی نشان می‌دهد، حجم تبادلات اقتصادی در این حوزه بسیار بالا و در عین حال برای کشورهای منطقه حیاتی است. با وجود این آمارها اما وضعیت امنیتی کشور ترکیه که از چند ماه قبل با افزایش نفوذ تروریست‌ها آغاز شده بود و به کودتای جمعه گذشته ختم شد باعث شده ایران و شرکای تجاری اش به سراغ مسیری دیگر بروند و کریدور خلیج فارس به دریای سیاه را کلید بزنند.

    روند نامید کننده ترک‌ها تنها به حوزه نقل و انتقالات زمینی محدود نمی‌شود. پس از آنکه استانبول به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری منطقه با محدودیت‌های جدی مواجه شد و فرودگاه این شهر بنا به دلایل مختلف در طول هفته های گذشته بر روی مسافران بسته شد، حالا ترک‌ها باید خود را برای پس لرزه های آینده نیز امیدوار کنند.

    فروگاه‌های مطرح ترکیه که در کنار افزایش قبال توجه فعالیت ایرلاین‌های ترک توانسته بودند به یکی از اصلی ترین مراکز پروازهای کانکشن – ارتباطی – منطقه تبدیل شوند، حالا باید برای حفظ جایگاه خود با تمام توانشان بجنگند و در این بین ایران به تنهایی در دو حوزه گزینه های مختلفی را پیگیری می کند.

    در نگاه بلند مدت با رسیدن فازهای توسعه ای فرودگاه امام که در نهایت ظرفیت مسافر گیری این فرودگاه را به نزدیک 100 میلیون مسافر در سال می‌رساند، می‌توان انتظار داشت ایران خود به یکی از مراکز پروازهای کانکشن منطقه تبدیل شود. طراحی هتل، مراکز اقتصادی و مراکز تجاری در محوطه این فرودگاه تنها آغاز راهی طولانی را بشارت می دهد.

    در کنار این گزینه مهم، ایران به جایگزین کردن کشورهای اروپایی به جای ترکیه در پروازهای ارتباطی نیز می اندیشد. مقامات ایرانی در دیدار اخیر خود با همتایان اتریشی خود پیشنهاد تبدیل شدن فرودگاه های این کشور به هاب اروپایی پروازهای ایران را داده اند و مقامات این کشور اروپایی نیز نسبت به پیگیری این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد حمل و نقل منطقه با یک شاید بزرگ رو به روست و آن باقی ماندن یا حذف نام ترکیه از مراودات ترانزیتی و مسافری در آینده است.

    برچسب ها