عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران به بلومبرگ خبر داد

برنامه ایران برای جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش پتروشیمی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران ظرفیت تولیدی خود را تا سال ۲۰۲۶ به ۱۵۰ میلیون تن افزایش دهد. این به معنای تکمیل ۵۵ پروژه نیمه تمام و ۲۸ کارخانه تولیدی جدید است.

برنامه ایران برای جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، دولت ایران در حال مذاکره با شرکت میتسوئی اند کو و توتال است تا با جذب 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور را در طی یک دهه آینده به بیش از دو برابر افزایش دهد.

    مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران در این باره به بلومبرگ گفت، این شرکت قصد دارد ظرفیت تولیدی خود را تا سال 2026 به 150 میلیون تن افزایش دهد. این به معنای تکمیل 55 پروژه نیمه تمام و 28 کارخانه تولیدی جدید است.
    اگر ایران در این زمینه موفق شود، تولید پتروشیمی این کشور به بیش از 2 برابر میزان فعلی تولید شرکت صنایع پایه عربستان (سابیک) خواهد رسید که دومین فروشنده بزرگ محصولات پتروشیمی در جهان است.
    ایران به دنبال نوسازی و توسعه صنعت انرژی خود از جمله صنعت پتروشیمی است تا پس از سال های تحریم غرب، اقتصاد خود را احیا نماید. ایران از زمان لغو تحریم ها در ماه ژانویه توانسته تولید نفت خام خود را به نزدیکی رقم پیش از تحریم ها برساند و تولید گاز طبیعی خود را نیز افزایش داده است. ایران دارنده بزرگترین ذخایر گازی جهان است. گاز طبیعی ماده خام مورد نیاز صنعت پتروشیمی محسوب می شود.
    شاهدایی گفت: «تعدادی از این پروژه ها مشکلاتی داشتند که به موضوع تحریم ها و تامین مالی بر می گشت.» با وجود لغو تحریم ها، به دلیل باقی ماندن تحریم های یکجانبه دولت آمریکا، و ممنوعیت معاملات دلاری موجب شده تا بانک های بزرگ غربی همچنان از همکاری با ایران امتناع نمایند.
    شهدایی گفت، ظرفیت فعلی تولید پتروشیمی ایران 60 میلیون تن در سال است که از پایان سال شمسی گذشته تاکنون حدود یک سوم افزایش یافته است. در آن زمان ظرفیت تولید کشور 46 میلیون تن بود. این در حالی است که شرکت سابیک عربستان تا پایان سال 2014، سالانه 69.7 میلیون تن تولید داشته است.
    شهدایی گفت، ایران در سال شمسی گذشته 14 میلیارد دلار از تولیدات پتروشیمی درآمد داشته که 9.4 میلیارد دلار در نتیجه صادرات بوده که عمدتا به چین و اروپا صورت گرفته است.
    وی افزود، اختصاص یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری  از سوی ژاپن به ایران که ماه گذشته اعلام شد، می تواند موجب تسهیل فعالیت پتروشیمی ایران شود. این مقام ایرانی گفت، علاوه بر میتسوئی و توتال، شرکت ملی پتروشیمی ایران در حال مذاکره با چند شرکت آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی است. وی از افشای نام این شرکت های غربی خودداری کرد، زیرا آنها هنوز یادداشت تفاهمی را با ایران به امضا نرسانده اند.
    شاهدایی در ادامه این مصاحبه گفت: «شرکت هایی که سال ها ما را نادیده گرفته بودند اکنون دارند به سمت ما می آیند... درست شبیه آغاز یک مسابقه است. آنها دارند خودشان را در نقطه شروع جای می دهند تا به محض اینکه موانع برداشته شد، بتوانند مشغول کار شوند.»

    برچسب ها