عصر خودرو

ایران بزرگترین پتروشیمی خاورمیانه را راه‌اندازی کرد

افتتاح طرح آمونیاک و اوره پتروشیمی شهدای مرودشت

عصر بازار- یک مقام مسئول از آغاز بهره‌برداری بزرگترین مجتمع پتروشیمی تولیدکننده اتیلن ایران و منطقه خاورمیانه بدون مشارکت شرکت‌های خارجی خبر داد.

افتتاح طرح آمونیاک و اوره پتروشیمی شهدای مرودشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، رمضان اولادی در نشستی خبری با اشاره به آغاز بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی کاویان در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه)، گفت: این مجتمع پتروشیمیایی از ظرفیت تولید سالانه بیش از دو میلیون تن اتیلن به عنوان تامین کننده خوراک صنایع پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب برخوردار است.

    مدیرعامل پتروشیمی کاویان با اعلام اینکه ساخت این پتروشیمی از سال 1385 آغاز شد اما به دلیل نبود خوراک کافی تاکنون یک فاز این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن در مدار بهره برداری قرار گرفته است، تصریح کرد: با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز اتان به عنوان خوراک، فاز دوم این مجتمع پتروشیمیایی هم از تیر ماه امسال در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تمامی مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این مجتمع پتروشیمی با مشارکت حداکثری سازندگان، صنعتگران و پیمانکاران ایرانی انجام شده است، اظهار داشت: در مجموع سهم داخل از ساخت بزرگترین مجتمع پتروشیمی ایران و منطقه خاورمیانه به بیش از 70 درصد رسیده است.

    وی مهمترین مشکل در بهره برداری و تولید محصولات با ظرفیت کامل را کمبود خوراک گاز اتان عنوان کرد و افزود: هم اکنون فاز اول با 40 درصد و فاز دوم پتروشیمی کاویان با 50 درصد ظرفیت اسمی، اتیلن تولید و عرضه می کنند.

    اولادی با یادآوری اینکه هم اکنون سه پتروشیمی کاویان، جم، آریا ساسول و مروارید در عسلویه از اتیلن به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، تاکید کرد: پتروشیمی کاویان فعلا تنها تامین کننده خوراک صنایع پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب است.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون 7 مجتمع پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب و منطقه ماشهر خوراک مورد نیاز خود را با استفاده از اتیلن تولیدی پتروشیمی کاویان تامین می‌کنند، یادآور شد: با این وجود به دلیل نبود خوراک گاز اتان کافی، هم اکنون به جای 320 تن در ساعت تنها 220 تا 230 تن اتیلن در پتروشیمی کاویان تولید می‌شود که این موضوع منجر به کاهش ظرفیت تولیدی سایر صنایع پتروشیمی در مسیر خط اتیلن غرب شده است.

    وی با اشاره به وجود اختلافاتی در بین صنایع پتروشیمی مصرف کننده اتان به عنوان خوراک در منطقه عسلویه، گفت: با تصمیم دولت، فروش گاز اتان صرفا توسط شرکت ملی گاز انجام شده که این موضوع تا حدودی منجر به فروش کردن اختلافات در بین صنایع پتروشیمی شده است.

    مدیرعامل پتروشیمی کاویان با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیتی برای صمرف سالانه بیش از 4 میلیون تن گاز اتان در بین صنایع پتروشیمی عسلویه وجود دارد، خاطرنشان کرد: با این وجود با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی تا سال 1397 علاوه بر تامین نیازهای داخلی حتی گاز اتان مازاد باقی می‌ماند.

    برچسب ها