عصر خودرو

طی نشستی در بورس کالای ایران صورت گرفت؛

آشنایی صندوق های سرمایه گذاری با معاملات گواهی سپرده کالایی

عصر بازار- طی هفته گذشته نشستی با حضور صندوق های سرمایه گذاری در بورس کالای ایران برگزار شد که هدف از این نشست معرفی گواهی سپرده کالایی به این صندوق ها بود.

آشنایی صندوق های سرمایه گذاری با معاملات گواهی سپرده کالایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، با توجه به ابلاغیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی برای صندوق های سرمایه گذاری مجاز شده است که براساس این ابلاغیه، صندوق های سرمایه گذاری «در سهام»، «مختلط» و «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» می توانند با اضافه کردن موضوع امکان سرمایه گذاری در «گواهی سپرده کالایی» در اساسنامه و امیدنامه خود و طی تشریفات مقرر، حداکثر تا 5 درصد از کل دارایی های صندوق را در این اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند.

    از این رو کارشناسان بورس کالای ایران در نشستی به معرفی معاملات گواهی سپرده کالایی، مزایا و کارکردهای آن برای صندوق های سرمایه گذاری پرداختند. بخشی از ارائه کارشناسان بورس کالا در خصوص معاملات گواهی سپرده کالایی برای صندوق های سرمایه گذاری را در ادامه می خوانید؛

    به صورت کلی گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است.

    از مزایای گواهی سپرده کالایی می توان به امکان نقدینه کردن کالاهای راکد، کاهش هزینه های انبارداری و جابجایی بین انبارها، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و فروش کالا توسط تولیدکننده، کاهش بی ثباتی قیمت ها، تأمین مالی تولیدکنندگان در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه و استاندارد سازی کالاها اشاره کرد.

    همچنین گواهی سپرده کالایی ابزاری برای تسهیل در راه اندازی قراردادهای آتی (مخصوصاً کالاهای حجیم)، راه اندازی بازار معاملات آتی یک روزه، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری و تأسیس صندوق های مختص کالایی و تسهیل معاملات در سطح خرده فروشی (برای مصرف کنندگان نهایی) است که این موارد از جمله کارکردهای مهم گواهی سپرده کالایی به شمار می رود.

    بر اساس تجربیات جهانی، کاربرد قبوض انبار در تأمین مالی، برای تمامی بخش های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی و غیره با اهمیت است.

    براساس گزارش های منتشر شده سابقه جهانی توسط نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول (IMF)، فائو (FAO) نشان می دهد قبوض انبار از ابزارهای متداول تأمین مالی در کشورهای توسعه یافته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه به حساب می آیند. این در حالی است که در اکثر کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است.

    3 نکته مهم برای صندوق های سرمایه گذاری

    از الزامات حضور موفق صندوق ها در معاملات گواهی سپرده کالایی می توان به سه نکته مهم اشاره کرد که نخست، حضور بازار ساز است که براساس آن، تدوین دستورالعمل مربوطه و ارسال به سازمان بورس و اوراق بهادار و رایزنی با برخی نهادها برای این منظور لازم است.

    دومین نکته ایجاد تنوع در دارایی های پایه است که بر مبنای آن برنامه ریزی بر روی راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا، مقاطع فولادی، زعفران و سایر کالاها صورت می گیرد. تعمیق بازار نیز به عنوان سومین مورد برای ایجاد رایزنی با نهادهای ذی ربط برای ورود به معاملات مورد استفاده قرار می گیرد.

    برچسب ها