عصر خودرو

در نخستین ماه از فصل تابستان رخ داد؛

رشد نماگر آیفکس و ارزش بازار فرابورس ایران

عصر بازار- بازار فرابورس ایران در آخرین روز معاملاتی تیرماه به ترتیب رشد ۳.۹ و ۰.۸ درصدی متغیرهای شاخص کل و ارزش بازار را نسبت به روز انتهایی ماه قبل در کارنامه عملکردی خود به ثبت رساند.

رشد نماگر آیفکس و ارزش بازار فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در تیرماه 95 علاوه بر روند رو به رشد نماگر آیفکس و ارزش بازار، شاهد رشد 39 درصدی حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز بودیم به‌طوری که حجم دادوستدها از رقم 5067 میلیون ورقه در تیرماه 94 به رقم 7024 میلیون ورقه در ماه گذشته رسید. به‌طور کلی در 20 روز معاملاتی ماه قبل، به‌طور متوسط روزانه 351 میلیون ورقه به ارزش یکهزار و 247 میلیارد ریال در بازار فرابورس مورد مبادله قرار گرفت.
    در همین حال بررسی روند معاملات در بازارهای فرابورس نیز نشان می‌دهد بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 11 و 53 درصدی ارزش و حجم معاملات، عملکردی مثبت را از خود به نمایش گذاشته و سایر بازارها مانند بازار اول، دوم، پایه و سوم در حالی که با کاهش ارزش معاملات در ماه قبل روبه‌رو شده‌اند، در حجم معاملات روند رو به رشدی را تجربه کرده‌اند.
    تیر ماه 95، ابزارهای نوین مالی شامل اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی به ترتیب با رشد 7، 127 و 17 درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شدند. اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله همچنین افزایش 11 و 66 درصدی حجم معاملات را نیز به رغم افت 4 درصدی حجم دادوستدهای اوراق تسه تجربه کردند.
    صنایع پیشرو معاملات
    ماه گذشته در بازار سهام فرابورس به ترتیب سه صنعت «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» بیشترین ارزش معاملات ماهانه را در میان سایر صنایع فرابورسی به ثبت رساندند. گروه فلزات اساسی در تیر ماه ارزش معاملاتی بالغ بر یکهزار و 609 میلیارد ریال را که حاکی از سهم 26 درصدی از ارزش کل معاملات بازار سهام بود به اختصاص داد. ارزش دادوستدها در گروه بانک‌ها نیز به رقم 984 میلیارد ریال رسید که سهم 16 درصدی را نشان می‌دهد.
    در حال حاضر اما ارزش کل بازار فرابورس به تفکیک صنعت در 3 گروه اول به ترتیب شامل گروه شیمیایی‌ها با سهم 22 درصدی، بانک‌ها با سهم 14 درصدی و فلزات اساسی با سهم 12.9 درصدی از ارزش کل بازار است.
    ورود اوراق بدهی به گردونه معاملات فرابورس
    سیزدهم تیرماه برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه کشورمان اوراق بهادار رهنی به تابلوی معاملات بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آمد تا از مسیر بازار سرمایه به تامین مالی اقتصاد مسکن کمک ویژه‌ای شود. ماه گذشته همچنین شاهد آغاز و اتمام پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه حکمت صبا در بازار سوم و اوراق مرابحه فولاد مبارکه اصفهان در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم. ضمن اینکه عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم و عرضه یکجای 60 درصد از سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل نیز از دیگر رخدادهای این ماه فرابورس ایران بودند.
    آخرین هفته تیرماه چگونه گذشت؟
    در آخرین هفته تیرماه در فرابورس ایران شاهد رشد 20.7 واحدی آیفکس و 8 هزار و 387 میلیارد ریالی ارزش بازار بودیم.
    هفته گذشته بازار اول با بیشترین رشد هفتگی ارزش معاملات روبه‌رو شد و افزایش 102 درصدی را نسبت به هفته ماقبل به ثبت رساند. پس از آن بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 24 درصدی و بازار دوم با رشد 16 درصدی در مرتبه‌های بعدی قرار گرفتند. هفته قبل حجم معاملات در بازار اول به رقم 177 میلیون ورقه، در بازار دوم به 435 میلیون ورقه و در بازار پایه به 692 میلیون ورقه رسید که به ترتیب حاکی از افزایش 83، 17 و 101 درصدی حجم معاملات هفتگی در این سه بازار بود.
    اوراق بدهی نیز در بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 28 درصدی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد به طوری که 3.6 میلیون ورقه بدهی به ارزش 3453 میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفت. در بازار سهام نیز گروه فلزات اساسی در حالی بیشترین ارزش معاملات هفتگی سهام را به نام خود ثبت کرد که گروه شیمیایی‌ها با بیشترین سهم از ارزش کل بازار روبه‌رو شد.
    لازم به ذکر است در آخرین روز معاملاتی تیر ماه، بیشترین ارزش بازار به ترتیب در اختیار بازار دوم، پایه، اوراق بدهی، بازار اول، اوراق گواهی تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله قرار داشت.

    برچسب ها