عصر خودرو

شاخص ارزی در ابتدای کانال ۳۵۰۰ تومان ماند؛

روزهای عصبی معامله‌گران دلار

عصر بازار- نوسان‌های محدود دلار در روزهای گرم انتهای تیرماه، معامله‌گران بازار ارز را بیش از پیش خسته و بعضا عصبی کرده است. در ادامه روند کم‌نوسان، روز چهارشنبه، شاخص ارزی با افزایش جزئی ۲ تومانی به قیمت سه هزار و ۵۰۷ تومان رسید تا برای چهارمین روز متوالی نوسانی کمتر از ۸تومان را تجربه کند.

روزهای عصبی معامله‌گران دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، به طور سنتی در روزهای انتهایی ماه، تقاضا به‌واسطه کاهش نقدینگی معامله‌گران در بازار پایین می‌آید. علاوه‌بر این، روز چهارشنبه، ارزش دلار در مناطق مرزی نیز چندان بالاتر از بازار داخلی نبود تا قیمت از این ناحیه نیز تحت‌تاثیر قرار نگیرد. همسو با افت جزئی دلار، در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 2هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان رسید. افت اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که بهای سکه را کاهشی کرد.

    4 روز کم‌نوسان

    دلار که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، در دامنه محدود سه هزار و 500 تا سه هزار و 510تومان نوسان کرده بود، روز چهارشنبه نیز به این روند ادامه داد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت سه هزار و 502 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز، این ارز توان چندانی برای کاهش یا افزایش قیمت از خود نشان نداد و نهایتا با قیمت سه هزار و 507 تومان به کار خود پایان داد؛ رقمی که 2 تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. البته قیمت دلار در ساعات انتهایی روز در بخش غیررسمی بازار مقداری بالاتر رفت. افزایش روز چهارشنبه دلار در حالی رخ داد که قیمت این ارز در ابتدای روز یک بار دیگر سطح سه هزار و 500 تومان را لمس کرد؛ ولی در برابر پایین رفتن از آن از خود مقاومت نشان داد.

     

    اثرات نوسانات محدود

    به گفته فعالان، نوسانات محدود دلار در 4 روز گذشته معامله‌گران ارزی را خسته و عصبی کرده است. به گفته آنها، این روزها اکثر معامله‌گرانی که در بازار فعال هستند، به سودهای جزئی دل‌خوش کرده‌اند. در این وضعیت، این دسته در دامنه محدوده‌ای نوسان‌گیری می‌کنند. به گفته یکی از بازیگران بازار، معامله‌گران در روزهای گذشته بیشتر ترجیح داده‌اند زیر نقطه سه هزار و 503 تومان اقدام به خرید دلار کنند، حال آنکه بالای نقطه سه هزار و 508 تومان بیشتر ترجیح داده‌اند که در موقعیت فروش ارز قرار بگیرند. به گفته فعالان، در چنین شرایطی، تعداد زیادی از معامله‌گران ترجیح داده‌اند که در بازار فعالیت چندانی نداشته باشند. در گرمای ظهر، این دسته بیشتر در حاشیه بازار در انتظار خروج دلار از زندان ابتدای کانال سه هزار و 500 تومان بوده‌اند، اتفاقی که در این چند روز رخ نداده و موجب حیرانی بیشتر این دسته شده است.

    2 عامل افزایشی

    رشد جزئی نرخ حواله درهم در کنار بالا بودن قیمت دلار در معاملات فردایی و امروزی نسبت به معاملات نقدی دو عاملی بودند که در روز چهارشنبه در رشد قیمت شاخص ارزی اثرگذار بودند. به گفته فعالان، روز گذشته نرخ حواله درهم یک رشد جزئی را تجربه کرد؛ علامت افزایشی درهم موجب شد که در بازار داخلی کمی تقاضای معامله‌گران رشد کند. همچنین روز چهارشنبه، قیمت دلار در معاملات آتی حدود 3 تا 5 تومان بالاتر از معاملات نقدی بازار بود. بالا بودن قیمت در معاملات آتی معمولا جدا از ترفندهای نوسان‌گیری دلالان نشان‌دهنده آن است که نگاه معامله‌گران به آینده کوتاه‌مدت بازار نیز چندان بد نیست.

     

    سکه در میانه کانال

    سکه که روز سه‌شنبه مسیر قیمت خود را تغییر داده بود، روز چهارشنبه بار دیگر در مدار کاهشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 87 هزار تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه نداشت. با این حال، در ادامه روز، فلز گرانبهای داخلی تمایل بیشتری به کاهش قیمت نشان نداد و نهایتا چنان که اشاره شد با 2 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 85هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی در 3 روز گذشته همسو با جهت حرکت اونس در بازارهای جهانی مسیر کاهشی یا افزایشی را انتخاب کرده است. افت روز چهارشنبه نیز تا حد زیادی ناشی از بازگشت اونس به محدوده 1320 دلار تا ساعت 3بعدازظهر بود.

    برچسب ها