عصر خودرو

تاثیر تحولات منطقه بر اقتصاد ایران;

ترکیه امن برای اقتصاد ایران بهتر از ترکیه ناامن است

عصر بازار- یک اقتصاددان معتقد است گرچه به نظر می‌رسد که کشور ناامن می‌تواند فرصت‌های اقتصادی خود را به کشورهای دیگر واگذار کند، ولی به دلیل رابطه تجاری ایران و ترکیه موارد مربوط به پایین آمدن ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط ناامنی کشورهای همسایه، ترکیه امن برای اقتصاد ایران بهتر از ترکیه ناامن است.

ترکیه امن برای اقتصاد ایران بهتر از ترکیه ناامن است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وحید شقاقی درباره تاثیر وقایع اخیر منطقه در اقتصاد ایران گفت: اصل مهم توسعه هر کشور یا توسعه سرمایه‌گذاری آن در امنیت اقتصادی و امکان سرمایه‌گذاری است. این دو موضوع نیز فقط در محدوده آن کشور تعیین نمی‌شود و امنیت کشورهای اطراف و همسایه نیز در این موضوع تاثیرگذار است.

    وی افزود: وقتی می‌خواهیم وضعیت کشور را از نظر امنیت سرمایه‌گذاری بررسی کنیم باید ببینیم که علاوه بر منطقه جغرافیایی درون مرزهای کشور، همسایگان آن نیز دارای امنیت هستند یا خیر و هرگونه بی‌ثباتی اقتصادی در کشورهای همسایه و منطقه ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش می‌دهد.

    این استاد دانشگاه بیان کرد: زمانی که در عربستان، عراق و ترکیه امنیت اقتصادی بهم بخورد، ثبات سیاسی وجود نداشته باشد در اقتصاد ایران نیز ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. وقتی سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد برای سرمایه‌گذاری به یک کشوری ورود کند بررسی می‌کند که اطراف کشور امن است یا خیر، در صورتی که کشورهای همسایه در شرایط ناامنی به سر ببرند سرمایه‌گذار پیش خود فکر می‌کند که هر آلان ممکن است بی‌ثباتی به کشور سرریز شود. مثلا اگر ترکیه بی‌ثبات می‌شد  بی‌ثباتی ممکن بود به ایران نیز سرریز شود و این موضوع برای ورود سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه‌گذار داخلی عامل دافعه به حساب می‌آمد.

    شقاقی همچنین گفت: از سوی دیگر باید در نظر داشت که ایران با کشورهای منطقه و همسایه مبادلات تجاری و اقتصادی دارد. هرگونه آسیب‌پذیری کشورهای همسایه به حجم مبادلات اقتصادی کشور آسیب وارد خواهد کرد. اکنون ما با عراق، ترکیه و غیره رابطه تجاری داریم و هرگونه بی‌ثباتی و ناامنی در آن کشورها وضعیت اقتصادی ما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. از این منظر که موجب افت تجارت ایران با این کشورها خواهد شد.

    این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم رشد اقتصادی شتابان را تجربه کنیم، علاوه براین‌که باید در داخل کشور امنیت و سرمایه‌گذاری بالا رود و موانع اقتصادی برطرف شود باید تلاش کنیم منطقه باثباتی داشته باشیم، چون تاجر و سرمایه‌گذار ایرانی با تاجران و سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه مبادله می‌کنند و لذا منطقه امن و باثبات به نفع ایران است.

    وی در بخش دیگر صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که این نظر وجود دارد که با توجه به این‌که مثلا کشوری مانند ترکیه که رقیب تجاری ایران به‌حساب می‌آید در شرایط بی‌ثباتی می‌تواند به نفع اقتصاد ایران باشد، توضیح داد: ترکیه امن برای اقتصاد ایران بهتر از ترکیه ناامن است. در نظر بگیرید همان‌گونه که ناامنی سوریه به مرزهای ترکیه سرریز شد ناامنی ترکیه نیز می‌توانست به مرزهای ایران سرریز شود.

    شقاقی افزود: درست است کشوری که ناامن می‌شود فرصت‌های اقتصادی بیشتری را به کشورهای دیگر واگذار می‌کند، ولی به نظر من ترکیه امن از نظر تجارت برای ایران فرصت‌های بیشتری را نسبت به ترکیه ناامن ایجاد خواهد کرد.

    برچسب ها