عصر خودرو

کارشناس روس:

برجام مانع ادامه مداخله آمریکا و غرب در امور ایران شد

عصر بازار- دیمیتری کونیوخوف کارشناس روس گفت: برجام نتیجه سنجیده ترین مذاکرات بین المللی در سال های اخیر است که افزون بر تمامی دستاوردهای هسته ای، اقتصادی و بین المللی برای تهران، مانع ادامه دخالت های آمریکا و غرب در امور داخلی ایران شد.

برجام مانع ادامه مداخله آمریکا و غرب در امور ایران شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، کونیوخوف معاون مرکز انرژی و امنیت روسیه امروز (سه شنبه)  افزود: برجام همچنین توانست همزمان با پایان دادن به بهانه های ضد ایرانی برخی کشورهای منطقه از جمله توجیه برای ساخت سلاح اتمی، راهبرد ایران هراسی غرب را نیز ناکام کند.
    وی اظهار کرد: موضوع هسته ای ایران یکی از مهم ترین مسایل در دهه های اخیر بود که با درایت طرف های مذاکره کننده نتیجه موفقیت آمیزی داشت و کار به تنش های بیشتر نکشید و از طرف دیگر مانع حرکت برخی کشورهای منطقه به سوی دستیابی به سلاح اتمی شد.
    کارشناس روس در ادامه اقدام ها، تدابیر و تلاش های گروه مذاکره کننده ایرانی در طول دو سال مذاکرات منجر به برجام را بسیار سنجیده خواند و گفت: در جریان نشست های فشرده و پیاپی توافقی شکل گرفت که تمامی ابعاد لازم را برای فعالیت های هسته ای ایران در حوزه هایی همچون تولید سوخت هسته ای، پژوهش، پزشکی و سایر عرصه ها تامین کرد.
    کونیوخوف گفت: افزون بر دستاوردهای صنعتی، علمی و فناوری برجام برای ایران، این پیمان مانعی برای زیاده خواهی های آمریکا و متحدان غربی کاخ سفید شد که عادت کرده بودند در هر موضوعی در ایران و بویژه منطقه مداخله کنند.
    وی افزود: از مهم ترین دستاورد دیگر برجام تقویت نظام ان.پی.تی و جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای در عرصه بین المللی است و ایران با مشارکت در این طرح سهم بزرگی در حفظ امنیت جهانی ایفا کرد.
    معاون مرکز انرژی و امنیت روسیه همچنین گفت: ایران و کشورهای بزرگ در چارچوب برجام تعهدهایی را برعهده گرفته اند که تلاش می کنند با همگامی اجرا شود و تمامی طرف ها نیز در نشست های مختلف بویژه وین از روند اجرا راضی هستند.
    وی با اشاره به گزارش های سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عملی شدن تعهدهای برجامی جمهوری اسلامی در طول گذشت یکسال از اجرای آن، افزود: امیدواریم طرف های مقابل نیز همین گونه اقدام کنند و از اجرای بندهای مربوط به خود طفره نروند، زیرا فرصت بی نظیر کنونی از دست خواهد رفت و ایران نیز براساس ضرورت تامین منافع ملی اقدام خواهد کرد.
    کونیوخوف در ادامه با ارزشمند خواندن همکاری ایران و روسیه در جریان مذاکرات منجر به برجام و همچنین روند ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی دو جانبه گفت: تهران و مسکو با آگاهی کامل از اهمیت گسترش همکاری ها بویژه همگرایی در امور منطقه ای در حال برنامه ریزی هستند که تاکنون دستاوردهای زیادی داشته است.
    کارشناس روس افزود: همکاری های دو کشور در حوزه انرژی هسته ای و ساخت دو بلوک جدید نیروگاهی اهمیت فراوان یافته و کار احداث این بلوک ها در نیروگاه بوشهر با مشارکت روسیه نیز در حال آغاز است.
    کارشناس انرژی روس در پایان با بیان اینکه نیروگاه هسته ای بوشهر ضریب ایمنی بسیار بالا و فناوری های بسیار پیشرفته ای دارد، گفت: با وجود سال های تحریم های ضد ایرانی، روسیه صادر کننده پیشرفته ترین فناوری هسته ای به ایران شد که اراده دو کشور را برای توسعه فراگیر روابط حتی در شرایط دشوار نشان می دهد.

    برچسب ها