عصر خودرو

سهم ۴۲ درصدی صنایع کوچک در اشتغال ایران

عصر بازار- ‌مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سهم صنایع کوچک کشور ۹۶ درصد از کل صنایع موجود در کشور بوده که سهم اشتغال آنها ۴۲ درصد است.

سهم ۴۲ درصدی صنایع کوچک در اشتغال ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی یزدانی در بیست و هفتمین همایش سراسری روسا و دبیران خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در کردستان، اظهار کرد: بنگاه‌های تولیدی متوسط و کوچک باید حمایت شوند که از کارهای اساسی برای حمایت از این صنایع، سرمایه گذاری است.

    وی بر نقش تشکل های غیردولتی در توسعه و سرمایه گذاری تاکید کرد و افزود: در حال حاضر  8300 اتحادیه صنفی در کشور وجود دارد که شامل 31 خانه صنعت، 35 اتاق بازرگانی و 31 نظام مهندسی معدن در سطح کشور است که این قدرت بزرگی است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه تشکل‌های غیردولتی مهمترین ابزار سیاست گذاری در بخش‌های تخصصی اقتصادی هستند، عنوان کرد: 84 هزار و 838 بنگاه کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که ظرفیت اشتغال زیر 100 نفر و 50 نفر را دارند.

    وی تصریح کرد: سهم این صنایع 96 درصد کل صنایع موجود در کشور است که سهم اشتغال آنها  42 درصد است و 58 درصد اشتغال کشور  در 3510 واحد بنگاه بزرگ تولیدی در کشور است.

    یزدانی ذکر کرد: سهم ارزش افزوده تولید صنایع کوچک 16.8 درصد است در صورتیکه در دنیا دو برابر این میزان است و سهم ارزش صادرات در صنایع کوچک 10 درصد است.

    وی با اشاره به اینکه تعریف صنایع کوچک در کشور ما صنایعی با اشتغال 50 نفر است،  اعلام کرد: این درحالی است که در بسیاری از کشورها 250 نفر و اشتغال 60درصد کشور است.

    یزدانی با اشاره به اینکه در کشور 950 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد، بیان کرد: در راستای خصوصی سازی یکی از اقداماتی که در قالب قانون انجام داده‌ایم، تشکیل  شرکت‌های خدماتی در این شهرک‌ها بوده است.

    وی از تشکیل شرکت‌های فناوری در 9 استان کشور خبر داد و افزود: امکان تشکیل این شرکت‌ها در همه استان‌ها وجود دارد و امکانات سرمایه گذاری نیز در آنها پیش بینی شده است.

    یزدانی ادامه داد: 244 شرکت تا کنون تشکیل شده و اتاق بازرگانی اقدامی را در جهت آسیب شناسی این شرکت‌ها آغاز کرده است.

    یزدانی از جمله کارهایی که در حوره اقتصاد مقاومتی و نجات واحدهای کوچک است، تشکیل خوشه های اقتصادی اعلام و خاطرنشان کرد: 388 خوشه صنعتی در کشور وجود دارد که 37 مورد آنها در دست اجرا و 65 مورد نیز تکمیل شده است.

    وی یادآور شد: چنانچه حمایت‌ها و نظارت‌ها به طور مستمر از این خوشه‌ها صورت نگیرد، دچار مشکل خواهند شد.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در پایان با اشاره به اینکه 88 هزار و 352 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور وجود دارد، اظهار کرد: 80 هزار و 480 صنایع کوچک و 3 هزار و 514 واحد بزرگ در کل کشور وجود دارد.

    برچسب ها