عصر خودرو

آشتی فلزات اساسی با رشد قیمت ها چقدر محتمل است؟

زیر و بم بازار فلز سرخ

عصر بازار- با وجود این که مس در چند هفته اخیر نوسانات قیمتی قابل ملاحظه ای داشت ، اما اکنون در محدوده ۵۰۰۰ دلاری معامله می شود.

زیر و بم بازار فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، روند کلی قیمت ها در یک ماه اخیر صعودی بوده، اما دلیل رشد قیمت ها به رغم شرایطی نامساعدی که بر بازار حاکم است قابل بررسی است.

    روز گذشته کاهش ارزش دلار به رشد قیمت ها کمک کرد، اما گزارش منفی از تغییرات قیمت مسکن در چین در ماه گذشته میلادی سبب شد قیمت ها رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشند. در گزارش ها آمده بود در ماه گذشته رشد قیمت مسکن کند شده و این امر نگرانی هایی درباره کاهش تقاضا برای مس ایجاد می کند. چین بزرگ ترین مصرف کننده مس در جهان است و ضعف اقتصاد آن بر قیمت این فلز فشار وارد می کند.

    دولت چین برای جلوگیری از کاهش نرخ رشد اقتصاد این کشور بر سرعت اجرای پروژه های زیرساختی و ساخت مسکن افزوده است. اگر تقاضا در بخش مسکن کاهش یابد بازار فولاد و فلزات اساسی بویژه مس لطمه خواهد دید.

    عامل دیگری که از افزایش قیمت مس و دیگر فلزات اساسی جلوگیری می کند رشد ارزش دلار است. با آنکه بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد در آینده نزدیک نرخ های بهره را بالا ببرد اما در نهایت امسال این نرخ ها بالا برده می شود و این عاملی برای رشد ارزش دلار است. همچنین ضعف دیگر ارزهای معتبر به معنای رشد ارزش دلار است.

    برخی تحلیلگران رشد قیمت مس و دیگر فلزات اساسی در هفته های اخیر را حاصل پیش بینی اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک های مرکزی بزرگ و نیز به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا می دانند. پس از اعلام نتیجه همه پرسی در انگلستان نگرانی های زیادی درباره تاثیر منفی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بوجود آمد و پیش بینی شده بانک های مرکزی برای کاستن از این تاثیر تدابیر جدید انبساطی اتخاذ می کنند.

    اما به نظر می رسد این پیش بینی درست نیست. بانک مرکزی انگلستان در نشست اخیر خود هیج اقدام حمایتی جدیدی انجام نداد و پیش بینی شده شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در نشست خود که فردا برگزار می شود تدابیر جدیدی برای رونق اقتصاد منطقه یورو در نظر نگیرد.

    نکته دیگری که سرمایه گذاران در بازار فلزات اساسی باید به آن توجه داشته باشند این است که پیش بینی شده در نیمه دوم امسال شرایط اعتباردهی در چین به شکلی است که از تقاضا برای فلزات اساسی کاسته خواهد شد. هفته پیش میزان اعتبارات اعطاء شده در ماه گذشته اعلام شد و با آنکه رقم ها بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود اما کارشناسان بانک بارکلیز می گویند تاثیرات حمایتی وام ها در توسعه بخش ساخت و ساز در حال کاهش است.

    از دید این کارشناسان دلایل زیادی برای امیدواری به تداوم افزایش قیمت فلزات اساسی وجود ندارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر پوند مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها