عصر خودرو

مرغ بورسی می‌شود

عصر بازار- بورس کالا یکی از روش‌های معامله محصول یا بازاری نوین است که اخیرا محصولات کشاورزی نیز در آن ورود پیدا کردند و به گفته مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران، در آینده نزدیک گوشت مرغ نیز در بورس کالا عرضه می‌شود که می‌تواند به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تمام شود.

مرغ بورسی می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدعلی کمالی سروستانی اظهار کرد: زمانی یک کالا یا محصول می‌تواند در بورس عرضه شود که آن کالا رقابتی باشد و عرضه به اندازه تقاضا وجود داشته باشد که در زمینه‌ گوشت مرغ با توجه به پتانسیل تولید دو میلیون و 800 هزار تنی تا سه میلیون تنی آن و نیاز دو میلیون تنی کشور به این محصول، می‌توان گفت که گوشت مرغ به عنوان یک محصول رقابتی به راحتی قابلیت عرضه در بورس کالا را دارد.

    وی تاکید کرد: برای بورسی‌شدن گوشت مرغ در بازار ایران باید نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بازار و قیمت بر مبنای عرضه و تقاضای محصول شکل بگیرد و دست دولت از تصمیم‌گیری درباره‌ی بازار این محصول کوتاه شود، چرا که نباید در این شرایط در بازار گوشت مرغ دخالت کند.

    مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه تصمیمی برای بازار گوشت مرغ در مواقع اضطرار و کمبود احتمالی باید گرفته شود و در آن شرایط دولت چه نقشی خواهد داشت؟ اظهار کرد: در چنین شرایطی دولت می‌تواند از طریق ذخایر استراتژیکی که همواره در اختیار دارد تعادل عرضه و تقاضا در بازار را برقرار کند. از سوی دیگر نیز در چنین بازار رقابتی و بورسی به راحتی می‌توان در شرایط اضطرار برای تامین نیاز داخلی کشور درهای واردات را باز کرد.

    کمالی سروستانی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بورسی شدن بازار گوشت مرغ این است که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تولیدی وجود دارد که می‌توان به حداکثر ممکن برسد و صادرات نیز تسهیل شود که البته مهم‌ترین ویژگی بورسی شدن این محصول شفافیت قیمت آن است.

    وی با بیان این‌که در بازار شفاف بورسی دلالان هم نمی‌توانند سواستفاده کنند و هر قیمتی را که دلشان می‌خواهد روی محصول‌شان بگذارند، اظهار کرد: اگر بتوان زمینه‌ها و الزامات بورسی شدن بازار گوشت مرغ را فراهم کرد نه تنها گوشت مرغ گران نمی‌شود، بلکه به نفع مصرف‌کنندگان تمام می‌شود و تولیدکنندگان نیز با چشم بازتری تولید می‌کنند.

    مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی گفت: در زمینه‌ گوشت مرغ منجمد هیچ مشکلی برای بورسی شدن آن وجود ندارد و می‌توان برای سازمان‌ها و دستگاه‌های بسیاری این محصول را تامین کرد، اما باید فرهنگ مصرف مردم به سمت گوشت مرغ منجمد سوق داده شود، چرا که گوشت مرغ منجمد با توجه به کدگذاری و نظارت بر فرآیند تولید آن از سلامت و کیفیت بالاتری برخوردار بوده و مطمئن‌تر از گوشت تازه مرغ است.

    برچسب ها