عصر خودرو

رئیس اداره ابزارهای مالی اعلام کرد:

مذاکره برای افزایش زمان معاملات آنلاین سکه در بورس کالا

عصر بازار- چند روزی است که امکان معاملات آنلاین سکه توسط بورس کالا مهیا شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند سکه را همانند سهام، به صورت آنلاین معامله کنند. رئیس اداره ابزارهای مالی بورس کالا درباره زمان این معاملات می‌گوید داد و ستد آنلاین سکه در حال حاضر تا ساعت ۱۲:۳۰ انجام می‌شود، اما با شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری صحبت‌هایی شده که تایم معاملات افزایش یابد.

مذاکره برای افزایش زمان معاملات آنلاین سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا ناصر پور  درباره گواهی سپرده کالایی سکه، اظهار کرد:معاملات‌ گواهی سپرده کالایی از سال 1394 شروع شده است. ابتدا این معاملات‌ بر روی محصولات کشاورزی انجام شد و با شروع سال 1395 معاملاتی را بر روی سکه طلا شروع کردیم، اما آن معاملات‌ به صورت آنلاین نبود. برای انجام این معاملات باید با کارگزاری تماس گرفته می‌شد تا آنها برای سرمایه گذار خرید و فروش کنند. با هماهنگی‌هایی صورت گرفته،  از این به بعد معاملات سکه به صورت آنلاین انجام خواهد شد.

    وی ادامه داد:به طور ساده می توانم این طور توضیح دهم که اگر بخواهیم سکه را بفروشیم،  یک راهش این است که به صرافی مراجعه کرده و معامله را آنجا انجام دهیم این روش هزینه‌هایی همچون هزینه امنیتی، معاملاتی و غیره دارد. اما راه دوم این است که برای خرید و فروش سکه به صورت آنلاین اقدام شود. در معاملات سکه به صورت آنلاین بورس کالا،  انباری را  در نظر گرفته است،  تمامی افرادی که در بازار سکه فعال هستند و این کالا را خرید و فروش می‌کنند سکه‌هایشان را در این انبار می‌گذارند. این انبار تحت پذیرش بورس کالاست در حال حاضر بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل انبار است. طبق دستور العمل موجود، فقط خزانه‌داری بانک‌ها می‌توانند سکه را پذیرش کنند.

    رئیس اداره ابزارهای مالی بورس کالا اضافه کرد: هر کس که می‌خواهد معاملات سکه انجام دهد، سکه را به بانک رفاه می‌برد. با این اقدام روی کد سهامداری این فرد، تعداد سکه‌ای که به بانک برده، نمایش داده می‌شود. از این به بعد می‌توان شخص روی سیستم معاملاتی بورس کالا به کارگزار دستور سفارش فروش دهد و کسانی که سفارش خرید گذاشته‌اند می‌توانند سکه‌ها را بخرند.

    ناصر پور افزود: در صرافی سکه در انبار است، ولی در اینجا  نیازی نیست به انبار رجوع کرد و فقط سکه‌ از کد معاملاتی فروشنده به کد معاملاتی شخص خریدار انتقال می یابد. دقیقا مثل این است که شخص سهام خرید و فروش کرده باشد، مرجع کشف قیمت این سکه‌ها تابلوی معاملاتی بورس است و هزینه انبارداری برای هر سکه روزی 50 ریال است.  هر لحظه که افراد بخواهند می‌توانند سکه خود را بفروشند و بانک هیچ دخل و تصرفی در سکه‌های سپرده‌گذاری شده ندارند.

    او ادامه داد: در روش معاملات سکه به صورت آنلاین اگر کسی پیش بینی کرد که  مثلا قیمت سکه کاهشی است می‌تواند همان لحظه سکه را بفروشد. این معاملات تا ساعت 12 و نیم ظهر صورت می‌گیرد، اما با شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری صحبت‌هایی می‌کنیم که تایم معاملات را افزایش دهند. حالا این‌که این تایم تا چه ساعتی باشد نیازی به بررسی‌های بیشتر دارد.

    وی در پاسخ به اینکه احتمال دارد در زمانی که قیمت ها کاهشی است صف فروش به وجود بیاید و شخص نتواند به موقع سکه را بفروشد، گفت: دامنه نوسان در بازار آنقدرها نیست و در نهایت اگر صف فروش برای سکه به وجود آمد شخص می‌تواند به انبار بانک مراجعه و سکه را تحویل بگیرد و خود آت را در بازار بفروش رساند.

    ناصر پور درباره اینکه غیر از سکه دیگر چه معاملاتی در آینده به صورت آنلاین انجام خواهد شد، اظهار کرد: برای معاملات آنلاین در حال حاضر روی کالاهای دیگر همچون شمش طلا، کالاهای کشاورزی و فلزات قیمتی کار می‌شود.

    رئیس اداره ابزارهای مالی بورس کالا درباره استقرار تابلوی معاملاتی سکه آتی در صرافی ها نیز گفت: هر صرافی که وارد سایت بورس کالا شود و روی معاملات آنلاین سکه و طلا کلیک کند می‌تواند در صفحه اینترنتی خود تابلوی معاملاتی سکه و طلا را باز کند. هدف ما این است که تعاملی با صرافی‌ها برقرار کنیم که این موضوع فراگیرتر شود.

    او درباره بازار آتی ارز نیز توضیح داد:موضوعات تکنیکی و فنی بازار آتی ارز  از طریق بورس کالا انجام و دستورالعمل‌ها و  سامانه معاملاتی تهیه شده است. بانک مرکزی به عنوان نهاد بازار پول برایش اهمیت دارد که این موضوع با ملاحظاتی پیش رود. فرآیند آن کمی به زمان نیاز دارد.  قرارداد آتی در کشورهای دیگر هم مدت زیادی طول کشیده تا جا بیفتد. مثلا بانک مرکزی بحث تک‌نرخی شدن ارز برایش اهمیت دارد.  بانک مرکزی می‌گوید نیاز است که برای راه اندازی بازار آتی ارز، ارز  تک‌نرخی شود.  راه‌افتادن بازار بین‌بانکی ارز  نیز برای بانک مرکزی مهم است و در حال حاضر همه این موارد در حال پیگیری‌است.

    برچسب ها