عصر خودرو

تدبیر جدید چین برای جلب سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار- در حالیکه وضعیت اقتصادی و رویکرد فزاینده سرمایه گذاران خارجی برای خروج سرمایه های خود از چین طی ماههای اخیر تشدید شده، این کشور اعلام کرد که بسیاری از محدودیت ها را برای سرمایه گذاری خارجیان در مناطق تجارت آزاد برطرف کرده است.

تدبیر جدید چین برای جلب سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دولت چین به تازگی دستورالعملی را صادر کرده که نشان می دهد از این پس خارجیان می توانند مالک کامل سهام موسسات خود در این مناطق باشند.
    دولت پکن اعلام کرده است که در برنامه جدید، کل سرمایه گذاران خارجی می توانند 100 درصد از سهام موسسات شرکت کننده در بخش آهن و فولاد را در اختیار داشته باشند.
    این مقررات شامل چهار منطقه تجارت آزاد چین در شانگهای، تیان جین، گوانگ دونگ و فوجیان در شرق، شمال، جنوب و جنوب شرق کشور می شود.
    تارنمای «چاینا ارگ» در گزارشی یادآور شده که خارجیان می توانند موسسات خود را در این مناطق فعال کرده و دستکم در 50 عرصه فعالیت داشته باشند.
    با این حساب دولت چین اعلام کرده خارجیانی که در این مناطق فعال هستند، می توانند موسسات خود را راه اندازی و در عرصه های مختلف تجاری و صنعتی از کشاورزی گرفته تا حمل و نقل فعالیت کنند.
    پیشتر مقررات و محدودیت ها برای خارجیان سرمایه گذار در این مناطق دست و پا گیر بود و آنها عمدتا نیمی از سهام را در اختیار داشتند و مابقی باید در اختیار طرف چینی قرار می گرفت.
    برداشته شدن محدودیت ها برای سرمایه گذاری خارجیان در مناطق تجارت آزاد در حالی صورت می گیرد که کارشناسان و مقام های اقتصادی این کشور اوایل خرداد ماه سالجاری به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب و تلاش سرمایه گذاران خارجی برای خروج سرمایه های خود از چین، به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.
    اداره ملی آمار چین بتازگی اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور در نیم سال اول 2016 میلادی به شش ممیز 7 درصد رسیده است.
    در سال 2015 میلادی رشد اقتصادی چین که به سرمایه گذاری خارجی و صادرات وابسته است به شش ممیز 9 درصد رسید که پایین ترین رقم در 25 سال گذشته بوده است.
    این کشور در سال 2014 میلادی موفق شد با جذب 128 میلیارد دلار سرمایه خارجی نسبت به آمریکا که موفق به جذب 86 میلیارد دلار سرمایه خارجی در این سال شد، پیشی بگیرد.
    در برنامه پنج ساله اقتصادی چین و در ارتباط با سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور، بر ضرورت تغییر سیاست این کشور و جهت گیری به سوی جذب سرمایه های کیفی به جای کمی تاکید شده است.
    این کشور زمانی یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری خارجی و فعالیت موسسات بود اما این جایگاه در حال از دست رفتن است و هر سال میلیاردها دلار از این سرمایه ها از کشور خارج می شود.

    برچسب ها