عصر خودرو

مسیر انرژی جهان برعکس شد؛

صادرات گاز آمریکا به خاورمیانه

عصر بازار- از آن جایی که انقلاب شیل آمریکا جریان‌های انرژی دنیا را دگرگون کرده‌است، صادرات گاز از آمریکا به منطقه خاورمیانه که از نظر انرژی غنی محسوب می‌شود، آغاز شده است.

صادرات گاز آمریکا به خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، به دنبال افزایش تقاضای انرژی،   دو محموله گاز طبیعی مایع از لویزیانای امریکا به کویت و دبی ارسال شده است.

    رونق بازار امریکا در  تولید گاز که با گسترش ذخایر گاز  شیل و تقاضای فزاینده انرژی ایجاد شده است،   تحت تاثیر تغییر جریان صادرات نفت  از خاورمیانه به امریکا  قرار گرفت است.

    بنا به گفته تد مایل، تحلیلگر اوضاع بازار، مسیر بارگیری گاز مایع طبیعی  در آستانه تغییری اساسی است.   در ماه فوریه، آمریکا محموله خود را  بارگیری  کرده و به هفت کشور آرژانتین، شیلی، برزیل، هند، پرتغال، دبی و کویت ارسال کرده است.

    اگرچه بسیاری از کشور های خاورمیانه، ذخایر گازی  زیادی را در اختیار دارند اما  از آن جایی که سرمایه لازم را نداشته‌اند نمی توانند آن ها را به مرحله تولید برسانند. بسیاری از کشورها با جمعیت و اقتصاد در حال رشد، واردات گاز را  جهت تولید انرژی و استفاده های صنعتی آغاز کرده اند.

    تقاضای فزاینده  این کشور ها  با موج عرضه زیاد و  پروژه‌های صادرات گاز مایع طبیعی دراسترالیا و امریکا همراه شده است. به دو دلیل ارزان بودن گاز به دنبال عرضه بیش از حد و کم هزینه بودن فرآیند  تبدیل گاز  طبیعی مایع  به گاز طبیعی بسیاری از کشور ها به واردات   گاز  طبیعی مایع روی آورده اند.

    واردات گاز مایع طبیعی کویت از سال 2012 تا کنون سه برابر شده و از از یک میلیون تن به سه میلیون تن رسیده است. در سال گذشته مصر و اردن نیز برای اولین  بار گاز مایع را وارد کرده‌اند. در حال حاضر قطر بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی محسوب می‌شود، ولی در چند سال آینده استرالیا و رقیب آن آمریکا  در عرصه صادرات گاز، جای آن را خواهند گرفت.

    بنا بر پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تا سال 2040 تقاضای گاز مایع در خاورمیانه دو برابر خواهد شد. در نتیجه خاورمیانه  به بازار مهم گاز بدل خواهد شد.

    جیسون بردوف از دانشگاه کلمبیا به این نکته اشاره کرده است که افزایش عرضه گاز به خاورمیانه سود زیادی به همراه خواهد داشت. وی همچنین افزود که هرچند که  امریکا ارزان‌ترین منبع گاز محسوب شده و گاز خود را به خاورمیانه صادر می‌کند، اما هم چنان نفت مورد نیاز خود  را از خاورمیانه وارد می‌کند.

    امسال  آمریکا به طور میانگین روزانه 1.6 میلیون بشکه  نفت خام از خاورمیانه وارد کرده است در صورتی که این رقم در سال گذشته 2.4 میلیون بوده است.   با شروع صادرات گاز مایع امریکا به خاورمیانه مسیری تجاری انرژی که برای اخرین بار در سال 1890 فعال بوده است، بازگشایی شده است.

    برچسب ها