عصر خودرو

پیشی گرفتن عراق از عربستان در بازار نفت

عصر بازار- در ماه ژوئن برای اولین بار عراق از عربستان سعودی در عرضه نفت به هندوستان - سومین کشور مصرف کننده نفت در جهان - پیشی گرفته است.

پیشی گرفتن عراق از عربستان در بازار نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عراق  نفت‌خام سنگین ارزان قیمت  خود را در اختیار  پالایشگاه‌های  هندی قرار می‌دهد که  از این نوع نفت برای تولید  قیر در ساخت جاده‌ها استفاده می کنند.

    از آ نجایی که  پیشتر، شرکت دولتی آرامکوی عربستان به عنوان مهم ترین شرکت  عرضه کننده نفت به هند محسوب می‌شد، ممکن است که  ریاض در پی دستیابی به سهم بازار تحت فشار قرار گیرد.

    در سه ماهه ی دوم سال، عراق چیزی در حدود یک پنجم از واردات هند را تامین می کند  که این مقدار نسبت به یک سال گذشته 16 درصد  افزایش یافته است. با کاهش 18 درصدی سهم بازار در هند، برای اولین بار عراق از عربستان سعودی پیشی گرفته است.

    اگرچه، به دنبال اخلال ایجاد شده در سهم بازار عربستان، شرکت نفت سعودی آرماکو، در ماه آگوست، قیمت  رسمی فروش شاخص نفت خام  سبک   خود را به آسیا کاهش داده  است اما بسیاری از تحلیگران معتقد هستند  که باید عربستان قیمت ها را بیشتر کاهش دهد.   همچنین از آن جایی که شرکت سعودی آرماکو قیمت نفت را افزایش داده است، بسیاری از تحلیلگران بر این نکته تاکید می‌کنند که عربستان به تلاش خود برای افزایش سهم بازار خود پایان داده است.

    یکی از تحلیلگران ارشد  سازمان انرژی کی بی سی تاکید کرده است که عربستان  تنها  با انجام معاملات بلندمدت و کاهش قیمت نفت می‌تواند سهم بازار خود را افزایش دهد. عربستان، عرضه‌کننده اصلی  نفت اوپک اخیرا  بسیاری از بازارهای جهانی خود را از دست داده و از آن جایی که ایران رقیب دیرین این کشور ، پس از لغو تحریم ها صادرات خود را افزایش داده، از سوی این کشور تهدید شده است.

    کاهش سهم بازار عربستان دقیقا زمانی روی داد که این کشور قصد داشت تا با استفاده از  شرکت‌هایی نظیر آرماکو کمبود بودجه‌ای که به دنبال کاهش قیمت‌ها ایجاد شده بود را جبران کند.

    از سال گذشته که  نفت خام سنگین  بصره به دیگر کشور ها معرفی شد،   این نفت با تقاضای فزاینده پالایشگاه‌های هندی مواجه شده است  چرا که بسیاری از پالایشگاه های هندی توانایی پردازش نفت خام سنگین را دارند. علاوه بر این ها، نفت خام سنگین بصره برای تولید قیر جهت استفاده در ساخت جاده بسیار مناسب است.

    از آن جایی که  نارندرا مودی، نخست وزیر هند بر پیشرفت زیر ساخت های کشور تاکید دارد، هند به دنبال ساخت روزانه 40 کیلومتر جاده است. رییس پالایشگاه‌های هندوستان پترولیوم، با اشاره به قیمت مناسب نفت سنگین بصره به از کیفیت بالای  این نفت در مقایسه با سایر نفت های سنگین تاکید کرد.

    به دنبال فرارسیدن فصل باران های موسمی، ممکن است که تقاضای نفت سنگین بصره برای مدت کوتاهی کاهش یابد چرا که در این فصل ساخت جاده ها  کاهش می یابد  و بدین ترتیب  تقاضای  نفت خام موربان و نفت خام سبک عربی افزایش یابد. بر اساس آمار منتشر شده، در ماه آوریل، واردات نفت هند از عراق 34 درصد افزایش یافته و به 847 هزار بشکه در روز رسیده است.

    مقامات پالایشگاه های هندی معتقد هستند  که به دنبال پایان یافتن  فصل باران ها ی موسمی  در ماه سپتامبر تقاضای نفت بصره  دوباره افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها