عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه؛

بورس ارز ابزاری منسجم برای شفافت اطلاعاتی و ردیابی قیمت بازاری ارز است

عصر بازار: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس ارز یک ابزار منسجم و تشکل یافته است که با برخورداری از شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی می تواند قیمت بازاری مشخصی از ارز را ردیابی کند.

بورس ارز ابزاری منسجم برای شفافت اطلاعاتی و ردیابی قیمت بازاری ارز است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علی رحمانی افزود: البته بورس ارز قادر نیست مسئله کمبود ارز یا کاهش عرضه ناشی از آن را حل کند بلکه کمک می کند که میزان تقاضاها و حجم معاملات که از کارکردهای اصلی بورس است، تعیین و با یک شفافیت اطلاعاتی مشکلات و خلاهای موجود چک شود.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بانک مرکزی، ارز را تک نرخی کرده و قیمت ارز در بازار را در حد شناور بودن مدیریت کند، بورس ارز نیز به درستی عملیاتی شده که در آن صورت می توان به استفاده از خدمات این بازار امیدوارتر بود.
    وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور که ریشه در مساله ارز دارند، در درازمدت و میان مدت با تشکیل بورس ارز قابل حل نیستند، افزود: بورس ارز با کمک بانک مرکزی؛ سیستم بانکی و صرافی ها می تواند به تحقق اهداف اصلی راه اندازی این بازار کمک کند.
    این کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به باز شدن فضای بورس و استقبالی که سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه دارند، بورس ارز کمک می کند که سرمایه گذاران خارجی چشم انداز مثبتی نسبت به آینده نرخ ارز داشته باشند.
    لازم به ذکر است؛ در کنار موافقان ایده تشکیل بورس ارز، برخی کارشناسان اقتصادی مخالف این ایده بوده و این پرسش را مطرح می کنند که اساسا بورس ارز می تواند اهداف خود را محقق ساخته و به ساماندهی بازار ارز کمک کند.
    به اعتقاد این کارشناسان؛ در صورت تشکیل بورس ارز، نقل و انتقالات ارزی شناسنامه دار شده و تحریم کنندگان ما مسیر این نقل و انتقالات را شناسایی کرده و در واقع به اطلاعات مربوط به صرافان کشور و حساب های بانکی ما در خارج از کشور راحت تر دسترسی پیدا کرده و آنها را بلوکه خواهند کرد.
    اما تازه ترین اظهارات رییس سازمان بورس، از جدی تر شدن بحث راه اندازی بورس ارز حکایت دارد؛ به گفته محمد فطانت از آنجا که بورس ارز دارای پتانسیل لازم است، می تواند به صورت بورسی مستقل عملیاتی شود البته ایده تاسیس بورس ارز از زمان دولت گذشته مطرح بوده و در دولت کنونی نیز بارها از لزوم تاسیس این بورس سخن به میان آمده است.

    برچسب ها