عصر خودرو

باهدف شفاف سازی؛

نگرانی فعالان بازار سرمایه از افشای اطلاعات شرکت ها

وعده سازمان بورس برای برخورد با متخلفان

عصر بازار- نگرانی های گسترده ای در میان فعالان بازار سرمایه درباره افشای اطلاعات مالی شرکت ها پیش از قرار گرفتن در سامانه کدال (سامانه اطلاعات ناشران) ایجاد شده که سازمان بورس در راستای رفع این نگرانی، وعده برخورد با متخفان و تشکیل پرونده را داده است.

نگرانی فعالان بازار سرمایه از افشای اطلاعات شرکت ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در هفته های اخیر، نگرانی هایی در میان سهامداران درباره افشای اطلاعات مالی شرکت ها پیش از قرار گرفتن در سامانه کدال (سامانه اطلاعات ناشران) شکل گرفته و شفافیت عملکرد بورس را زیر سوال برده است.

    کارشناسان معتقدند برخی افراد از طریق رانت، به اطلاعات مهمی که حرکت نزولی و یا صعودی سهام را تعیین می کند، دسترسی داشته و اقدام به خرید و فروش سهام می کنند و بدین ترتیب، شفافیت عملکرد بازار سرمایه را زیر سوال می برند.
    به گفته فعالان بازار سرمایه، برخی گروه ها در فضای مجازی فعالیت دارند که این اطلاعات محرمانه را منتشر کرده و سبب دستکاری نمادها و شاخص می شوند.
    بر اساس قانون، هر گونه تغییر در وضعیت مالی شرکت های بورسی، نباید پیش از قرار گرفتن در سامانه کدال، منتشر شود، زیرا امکان رقابت برابر و عادلانه در بازار سرمایه را از بین برده و برای برخی افراد رانت های اطلاعاتی و مالی ایجاد خواهد کرد.
    در این میان، حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس در واکنش به این نگرانی ها به پایگاه اطلاع رسانی رسمی بازار سرمایه، گفت، همه این شایعات را تکذیب می کنم.
    امیری با تاکید بر اینکه دستورالعمل دسترسی به اطلاعات نهانی کاملا شفاف است، گفت: بر اساس این دستورالعمل، کاملا مشخص است چه کسانی به اطلاعات نهانی دسترسی دارند و در قانون به طور مشخص قید شده است این گروه چگونه می توانند خرید و فروش سهام کرده و به چه نحو باید این موضوع را اطلاع رسانی کنند.
    وی با اشاره به اینکه اگر این افراد در چارچوب قانون فوق، خرید و فروش سهام انجام دهند تخلفی صورت نگرفته است ، اظهار داشت: در غیر این صورت و چنانچه دستورالعمل مربوط را رعایت نکنند دچار تخلف شده و سازمان بورس با آنها برخورد می کند.
    امیری به سهامداران توصیه کرد برای خرید و فروش سهام فقط به اطلاعات شرکت ها در کدال تکیه کنند و اهمیتی به شایعات و اطلاعات بدون پشتوانه در شبکه های مجازی و سایت ها ندهند چرا که در صورت افتادن در گرداب شایعات به طور قطع ضرر خواهند کرد.
    معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس با تاکید بر نظارت دقیق سازمان بورس بر نحوه افشای اطلاعات و برخورد با متخلفان، گفت: اگر قبل از افشای عمومی اطلاعاتی از شرکتی منتشر شود، ما با آن شرکت و شخص خطاکار برخورد می کنیم چراکه در حال حاضر در فضایی قرار داریم که ارسال اطلاعات به طور مستقیم انجام می شود و در این شرایط همه مسولیت افشای اطلاعات با شرکت است.
    وی تاکید کرد: دارندگان اطلاعات نهانی مسوولند و اگر اتفاق و تخلفی در این رابطه رخ دهد برای آنها پرونده تشکیل شده و سازمان بورس پیگیر تخلف می شود.
    این مسوول بازار سرمایه همچنین به تلاش برای افشای همه اطلاعات به طور مستقیم از طریق کدال اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اطلاعات به طور مستقیم از کدال منتشر می شود و سعی بر این است که برخی اطلاعات که باعث توقف نماد میشود نیز به زودی به طور مستقیم از طریق کدال منتشر شود.

    برچسب ها