عصر خودرو

آمارهای بخش کشاورزی از طریق بورس کالا برای همگان شفاف می شود؛

اتمام حجت حجتی با دلالان کشاورزی

عصر بازار- وزیر جهاد کشاورزی شنبه هفته جاری اعلام کرد که «با هدف شفاف سازی میزان عرضه و تقاضا برای جامعه و تامین به موقع و کافی محصولات از هفته آینده، کالاهای اساسی کشاورزی نظیر روغن، برنج، مرغ و شکر در بورس کالا عرضه می شود.» این همان اتفاقی بود که اهالی قدیمی بازار سرمایه در انتظار آن بودند.

اتمام حجت حجتی با دلالان کشاورزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نزدیک به 12 سال از راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی با حمایت محمود حجتی، وزیر وقت کشاورزی در سال 1383 می‌گذرد و در دولت‌های بعد به رغم وجود بسترهای نرم‌افزاری، فنی و حقوقی لازم در بازار سرمایه ایران توجه جدی به این بازار نشد و این رینگ معاملاتی بورس کالا با فعالیتی کمرنگ خود را در کنار رینگ‌های صنعتی و پتروشیمی تا سال 1392 کشاند. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و تکیه حجتی بر مسند وزارت جهاد کشاورزی، امید به رونق بورس کشاورزی جان دوباره گرفت که از سال گذشته با اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی در بورس کالا و اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، اقدامات عملی وزیر کشاورزی آغاز شد.

    در این بین شاید اشاره به این نکته خالی از لطف نباشد که نگاهی به آغاز به کار بسیاری از بورس‌های کالایی دنیا بیانگر آن است که بورس‌های بزرگ که اکنون عمر چند دهه یا بعضا چند سده دارند، با حمایتهای مستقیم دولت از مبادلات کشاورزی در فضای بورس پاگرفته‌اند و در کشور ما با وجود مزیت‌های فراوان در بخش کشاورزی و تولیدات بالای انواع محصولات، استفاده از ظرفیت های بورس نادیده گرفته می‌شد، اما با حمایت وزارت جهاد کشاورزی این اتفاق مثبت در حال رخ دادن است.
    به این ترتیب آن چه مسلم است این که هر بورسی بدون حمایت دستگاه‌های مربوطه نمی‌تواند با روندی مطلوب فعالیتش را آغاز کند و در دنیا نیز سابقه نداشته که بورسی به طور مستقل و بدون حمایتهای دولتی ریشه بگیرد و با قدرت فعالیتش را ادامه دهد. همان طور که در کشور ما نیز بورس فلزات در سال 1382 با حضور تولیدکنندگان بزرگ فولاد، مس و آلومینیوم وحمایت‌های مستقیم و بی دریغ وزیر وقت صنایع و معادن و همچنین رینگ پتروشیمی در سال 1386 با حمایت وزیر نفت به ویژه مدیران صنعت پتروشیمی راه ‌اندازی شد و اکنون تقریبا تمام تولیدکنندگان این محصولات هر هفته به تالار بورس می‌روند و دولت نیز در طول سالهای اخیر نتیجه اعتماد خود به سازوکار بورس را دیده است.
    به هر حال رینگ کشاورزی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بورس کالا تا قبل از سال 1392 به دلیل نبود حمایتهای عملی از سوی وزارت کشاورزی نتوانست همچون رینگ‌های صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی رونق بگیرد، با جابه جایی دولت و شناخت کامل محمود حجتی از پتانسیل‌های بورس کالا، امروز فصل جدیدی از معاملات کشاورزی در بورس کالا و همچنین شفافیت‌های آماری در بخش کشاورزی کشور در حال بروز است.
    بازگشت به عقب؛ مراسم افتتاح بورس کشاورزی
    حجتی، همان فردی است که در 20 شهریور سال 1383 و در آخرین سال فعالیت دولت وقت، زمینه‌های راه‌اندازی بورس کشاورزی را فراهم کرد. در این بین سخنان حجتی در مراسم افتتاح بورس کشاورزی در سال 1383 به خوبی نشان دهنده خط فکری او در زمینه بورس است. وی در آن مراسم اعلام کرد: بازاریابی و تامین منابع مالی محصولات کشاورزی با مشکلات ساختاری روبرو است و بورس کالای کشاورزی بخشی از این مشکلات را حل می‌کند.
    حجتی تاکید کرد: دستگاههای اقتصادی دولت مانند وزارت اموراقتصادی و دارایی، وزارت بازرگانی و بانک مرکزی از بورس کالای کشاورزی حمایت کنند تا به شفافیت قیمت کمک شود.
    وی با اشاره به این که نگاه بورس کالای کشاورزی، به مرحله بعد از تولید است، گفت: ادامه سیاست های حمایتی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی به همراه بورس کالای کشاورزی بازار محصولات کشاورزی را ساماندهی خواهد کرد.
    وزیر کشاورزی دولت هشتم در پایان مراسم راه اندازی بورس کشاورزی نیز اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی باید از حالت معیشتی خارج شود و به تولید اقتصادی برسد که در آن صورت بازار سنتی پاسخگو نبوده، بلکه باید بازار پیشرفته مانند بورس کالای کشاورزی ایجاد شود. اطلاع رسانی شفاف از راه بورس کالای کشاورزی به همه تولیدکنندگان سوال چه باید تولید کرد را پاسخ می دهد و از اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده می کاهد.
    دست آخر اینکه، همکاری منظم وزارت کشاورزی با بورس کالا که از سال گذشته و همزمان با اجرای طرح قیمت تضمینی آغاز شده است، امروز وسیع تر شده و وزیر کشاورزی در بیست‌و هفتمین نشست شورای هماهنگی روسای مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه‌های جاری کشور از عرضه گسترده محصولات اساسی کشاورزی در بورس کالا خبر داده تا همه جامعه بتوانند به صورت شفاف از آمارهای بخش کشاورزی مطلع شوند.

    برچسب ها