عصر خودرو

جزئیات جلسه فولادی‌ها در وزارت صنعت

وضع عوارض ۱۵ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی

عصر بازار-عضو انجمن فولاد با تشریح جزئیات جلسه عصر دیروز فولادی‌ها در وزارت صنعت، گفت: در این جلسه قرار شد عوارض ۱۵ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی وضع شود و علاوه بر این، قیمت اسلب در داخل ۱۵ درصد بالاتر از نرخ صادراتی آن باشد.

وضع عوارض ۱۵ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از فارس، سید رضا شهرستانی اظهار داشت: در جلسه عصر دیروز فعالان صنعت فولاد با معاون معدنی وزیر صنعت، مشکلات تولیدکنندگان مطرح و برای حل آن تصمیماتی اتخاذ شد.

    وی  توضیح داد: یکی از مشکلات مطرح شده در این جلسه، موضوع تأمین ورق‌های روغنی با ضخامت 3 میلی‌متر بود که توسط  پروفیل‌سازان مطرح شد.

    * تضمین برای تأمین ورق‌های روغنی

    وی با بیان اینکه دولت برای واردات تمام ورق‌های فولادی به کشور تعرفه وضع کرده است،‌ افزود: مشکل سازندگان پروفیل فولادی این است که تولید داخل، کفایت نیاز صنعتگران را نمی‌کند و به همین دلیل بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان باید از طریق واردات تأمین شود.

    شهرستانی ادامه داد: در جلسه دیروز مطرح شد که شرکت‌های تولیدکننده ورق‌های روغنی باید برای تأمین یک میلیون و 800 هزار تن ورق مورد نیاز صنعتگران تضمین دهند تا امکان تأمین مواد اولیه از طریق آنها فراهم شود.

    * قیمت اسلب در داخل، 15 درصد بالاتر از نرخ صادرات

    وی ادامه داد: یکی از مسائل مطرح شده در جلسه دیروز موضوع تأمین اسلب برای کارخانه‌های نوردی بود که عنوان شد شرکت‌های تولیدکننده اسلب نسبت به عرضه این محصول در داخل با قیمت بالاتر از نرخ‌های صادراتی اقدام می‌کنند که باید در این زمینه تعادل ایجاد شود.

    وی گفت:‌ بر این اساس قرار شد قیمت اسلب برای فروش در داخل 15 درصد بالاتر از قیمت فوب این محصول در بندرعباس باشد.

    وی با بیان اینکه شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان تأمین کننده اصلی اسلب هستند، گفت: نماینده این شرکت‌ها نیز در جلسه دیروز حضور داشتند.

    * عوارض 15 درصدی برای صادرات آهن اسفنجی

    عضو انجمن فولاد، موضوع قیمت آهن اسفنجی را به عنوان یکی از مسائل مطرح شده در جلسه فولادی‌ها با معاون وزیر صنعت عنوان کرد و گفت:‌ طبق توافقی که سال گذشته شده بود، قیمت کنسانتره سنگ آهن باید 11 درصد قیمت فروش بیلت در بورس باشد و قیمت گندله بر مبنای 21 درصد قیمت بیلت فولاد خوزستان تعیین شود.

    وی ادامه داد: سال گذشته رقم 48 درصدی برای قیمت‌گذاری آهن اسفنجی بر مبنای قیمت بیلت فولاد خوزستان تعیین شده بود که تا حدی رعایت شد اما امسال با رشد قیمت بیلت، قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نیز افزایش یافت.

    وی افزود: به دلیل اینکه تقاضا برای خرید آهن اسفنجی افزایش یافته است، قیمت این محصول به 61 درصد قیمت بیلت فولاد خوزستان رسیده که مورد اعتراض کارخانه‌های مصرف‌کننده آهن اسفنجی قرار گرفته است.

    شهرستانی با بیان اینکه در جلسه دیروز عنوان شد که وزارت صنعت نمی تواند برای بخش خصوصی تعیین تکلیف کند، گفت: برای حل این مشکل قرار شد عوارض 15 درصدی بر روی صادرات آهن اسفنجی وضع شود تا به کاهش قیمت در داخل کمک کند.

    وی ادامه داد: مقرر شد این موضوع توسط معاون معدنی وزیر صنعت برای تصویب نهایی پیگیری شود.

    وی اظهار داشت:‌ در جلسه روز گذشته، تولیدکنندگان فولاد بازنگری دولت در زمینه اخذ مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد را خواستار شدند.

    برچسب ها