عصر خودرو

توسط فرابورس عرضه می‌شود؛

اوراق "تسه" امیدی برای خانه دار شدن

عصر بازار- اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن «تسه» با هدف کمک به خانه دار شدن آن دسته از افرادی که می‌توانند با دریافت تسهیلات مناسب سرپناهی برای خود دست و پا کنند، ایجاد شده است.

اوراق "تسه" امیدی برای خانه دار شدن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا «تسه» برگه‌های بهادار 500 هزار تومانی است که برای دریافت وام خرید یا ساخت خانه از بانک مسکن استفاده می‌شود.

    اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن از آبان ماه 89 با هدف جلوگیری از واسطه‌گری در خرید و فروش اوراق استفاده از تسهیلات مسکن و ایجاد تمرکز در نقل و انتقال آنها وارد فرابورس شد.

    پس از ورود این اوراق به فرابورس، قیمت هر ورقه حتی به کمتر از 40 هزار تومان هم رسید، اما با تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن به 35 میلیون تومان (هر نفر 70برگه) در دی ماه 92، قیمت «تسه» در فرابورس با افزایش مواجه شد.

    با افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بهمن ماه همان سال، محدودیت سقف خرید در نمادهای اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اعمال شد و محدودیت سقف خرید به میزان حداکثر 90 ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اجرایی شد، تا جلوی افزایش قیمت این اوراق گرفته شود.

    این تصمیم اگر چه مانع از انگیزه‌های سوداگری عده ای نشد، اما تا حدودی توانست از افزایش قیمت این اوراق جلوگیری کند.

    روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن در ابتدای سال 93 به یکباره با هجوم سفته بازان برای خریداری اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن مواجه شد، به طوری که اوراق «تسهیلات مسکن بهمن 92 » از 72 هزار تومان در ابتدای سال به 93 هزار تومان در ماههای ابتدایی سال 93 رسید.

    به این ترتیب با افزایش شدید قیمت‌ اوراق تسهیلات مسکن، افراد متقاضی برای دریافت وام 45 میلیون تومانی مسکن متحمل پرداخت بیش از هشت میلیون تومان هزینه شدند تا بتوانند از وام مسکن استفاده کنند.

    تعداد 5041 نفر در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران با استفاده از229 هزار و 229 ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرایند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند.

    حجم معاملات اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 25 تیر ماه جاری، تعداد 237 هزار و 38 برگه و ارزش معاملات این اوراق بالغ بر 212 میلیارد ریال بود.

    معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می شود.

    براساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5 به 17 درصد کاهش یافته و نرخ سود تسهیلات مشارکتی نیز 21 درصد تعیین شده است.

    براساس اطلاعیه فرابورس، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوجهایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌ 85 و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح 92) از 500 میلیون ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا کرده است.

    به‌طوریکه سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران 100 میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر مبلغ 80 میلیون تومان است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران 200 برگه و برای شهر‌های بالای 200 هزار نفر 160 برگه و برای سایر مناطق شهری که 60 میلیون تومان برای هر پلاک ثبتی است، 120 برگه خواهد بود.

    سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60 میلیون تومان و در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر مبلغ 50 میلیون تومان است که تعداد اوراق مورد نیاز در تهران 120 ورقه و در مراکز استان‌ها 100 ورقه است.

    استفاده از سقف‌های تسهیلات مذکور از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادرشده از نمادهای « تسه آبان 94» و بعد از آن امکان پذیر است.

    پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در نمادهای مهر 94 و قبل از آن صرفا تا سقف‌ های تسهیلات قبلی (50 میلیون تومان برای زوجین و 35 میلیون تومان برای سایر اشخاص) امکان پذیر خواهد بود.

    متقاضیان می توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد مورد نیاز در نمادهای آبان 94 به بعد، خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن قبلی در نمادهای مهر 94 و قبل از آن تا سقف‌های تسهیلات قبلی 350 میلیون ریال برای هر یک از زوجین، خرید مابه‌التفاوت از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید در نمادهای «آبان 94»‌ و بعد از آن و همچنین پرداخت دو فقره تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی توسط زوجین مستلزم خرید 6 دانگ یک واحد مسکونی از سوی زوجین است، از این مزایا بهره‌مند شوند.

    بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار خریداران می‌توانند با خرید 120 برگه و ارائه آن به بانک مسکن، وام 60 میلیون تومانی دریافت کند.

    این در حالی است که برای دریافت وام جعاله 10 میلیون تومانی نیز به 20 برگه نیاز است که متقاضی برای دریافت وام 45 میلیون تومانی باید در حال حاضر باید بیش از هشت میلیون تومان هزینه کند.

    بنا به این گزارش، اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن با هدف کمک به خانه دار شدن آن دسته از افرادی که می‌توانند با دریافت تسهیلات مناسب سرپناهی برای خود دست و پا کنند ایجاد شده است.

    سقف فردی تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم در تهران به 600 میلیون ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به 500 میلیون ریال و در سایر مناطق شهری به 400 میلیون ریال افزایش یافته است.

    شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات با سقف‌های تسهیلاتی مذکور به شرح زیر است:

    1- نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار در حال حاضر 17.5 درصد می‌باشد.

    2- حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی 12 سال است.

    3- تقسیط تسهیلات به 3 روش ساده ، پلکانی سالانه و پلکانی دوره ای امکان پذیر است.

    در روش پلکانی سالانه طول دوره پلکانی 12 ماه و اقساط ماهیانه هر 12 ماه با ضریب افزایش 5 درصد محاسبه می‌شود و در روش پلکانی دوره‌ای، طول دوره پلکانی 48 ماه و اقساط ماهیانه هر 48 ماه با ضریب افزایش 20 درصد محاسبه می‌شود.

    4- عمر ساختمان‌های مشمول تسهیلات خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن به شرح جدول ذیل است:

    5- در راستای مساعدت به متقاضیانی که قصد استفاده از تسهیلات خرید مسکن را دارند، تسهیلات جعاله از محل اوراق گواهی حق تقدم تا سقف 100 میلیون ریال همزمان با پرداخت تسهیلات خرید قابل پرداخت است. مبلغ قسط تسهیلات جعاله 100 میلیون ریالی از محل اوراق با نرخ سود 17.5درصد و مدت باز پرداخت 5 ساله ماهیانه حدود دو میلیون و 520 هزار تومان است.

    براساس این گزارش، روند معاملات اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نشان می دهد، در حال حاضر این اوراق از 87 هزار تومان تا 93 هزار تومان در فرابروس ایران معامله می‌شود.

    در زمینه روند معاملات این اوراق علی رغم پیگیری فارس برای دریافت دیدگاه های فرابورس با مدیریت نظارت و بازرسی و نیز حوزه مدیر عامل شرکت فرابورس کسی پاسخگو نبود.

    فرابورس یکی از ارکان متشکل بازار سرمایه و با ماهیت سهامی عام است که به عنوان یک نهاد ملی بستر لازم برای ورود و خروج آزادانه عرضه و تقاضا و دسترسی عمومی به اطلاعات و اخبار را بر عهده دارد.

    برچسب ها