عصر خودرو

ایران مشکل گشای تمام کشورهای نیازمند تامین امنیت انرژی

چه کسانی قیمت نفت را در بازار کنترل می کنند؟

عصر بازار- یک کارشناس ارشد مسایل بین المللی انرژی گفت:«قیمت های نفت خام دربازار برنت دریای شمال انگلیس توسط شرکت های تولید کننده نفت و موسسات مالی و بانک های خاصی دست کاری می شوند.»

چه کسانی قیمت نفت را در بازار کنترل می کنند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین،کریس کوک که از مدیران اجرائی اسبق بورس بین المللی نفت لندن  و در حال حاضر از جمله محققان ارشد دانشگاه کالج لندن است درباره فساد در بازار بین المللی نفت و بانک های مرتبط،گفت:« وقتی در بورس بین المللی نفت لندن سمت داشتم متوجه شدم که قیمت های نفت خام برنت دریای شمال دربازار توسط شرکت های تولید کننده نفت و موسسات مالی و بانک های خاصی دست کاری می شوند. به همین دلیل بعنوان مسئولی که باید مراقب باشد که کسی در بازار دست به فریبکاری و فساد نزند سوت خطر را به صدا درآوردم و همین باعث شد که شغلم را از دست بدهم و تا سال ها مافیاهای نفتی وبانکی طوری عمل کردند که من نتوانم در حرفه ای که داشتم فعالیت کنم.»

    وی با اشاره به شرایط امروز اوپک اظهارداشت:«اگر اوپک منافع جمعی و اقتصادی اعضاء را مد نظر قرار می داد باید به روش و عملکرد سال های اولیه تاسیس اوپک تا قبل از تعریف تحریم ها علیه صنعت نفت ایران ادامه می داد؛ بعد از تحریم صنعت نفت ایران نیز اوپک باید دربرابر این تحریم مقاومت می کرد و  با تعریف برنامه های اقتصادی  میزان تولید نفت خام و سهمیه بندی برای اعضاء در بازار و قیمت گذاری مناسب با تحریم صنعت نفت ایران مقابله می کرد. اما متاسفانه اوپک نه تنها این کار را نکرد بلکه از تحریم صنعت نفت ایران هم حمایت کرد.»

    کریس کوک با تاکید بر اینکه تا زمانی که تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک به این نتیجه نرسیده اند که باید کاهش تولید و عرضه نفت خام به بازار  را بپذیرند شرایط قیمت ها همین است،عنوان کرد:در غیر اینصورت روند قیمت ها رو به نزول خواهد بود. زیرا ، بدلیل تولید و عرضه نفت خام در سطح نسبتا بالا انبار های ذخیره نفت خام جایی برای انبار کردن نفت خام بیشتر ندارند و از سویی تولید کنندگان ناچارند نفت خام  تلنبار شده را به ناچار در نفت کش های بزرگ روی آب نگه داری کنند.

    وی اضافه کرد:«از سوی دیگر آمریکا با پائین نگه داشتن نرخ بهره برای دلار در بانک های  آمریکا در حال  حاضر وضعیتی را برای دارندگان دلار پیش آورده که برای حفظ ارزش دلار به ناچار نفت خام بخرند و در انبار و یا در نفت کش ها روی آب نگهداری کنند. نکته قابل توجه این است که  دولت آمریکا در حال حاضر چاپ دلار را متوقف کرده و در نتیجه ممکن است برای خرید نفت بیشتر، به اندازه کافی نقدینگی دلاری در بازار نباشد که دراین صورت تقاضا برای خرید نفت خام و نگه داری در انبار و یا روی  نفت کش ها کم خواهد شد .»

    به گفته وی این کاهش تقاضا ممکن است موجب یک التهاب و بحران در بازار نفت خام و سقوط بیشتر قیمت نفت خام شود.

    مدیراسبق بورس بین المللی نفت لندن  با بیان اینکه امارات متحده عربی؛ عربستان سعودی و قطر در دهه ها اخیر توانسته اند اقتصاد جایگزین نفت وگاز را با احداث بنادر ، شهرهای  صنعتی  و غیره برنامه ریزی و اجرا کنند،تصریح کرد:« امارات متحده عربی با  سرمایه  گذاری از محل درآمد های نفتی سعی کرده اقتصاد کشورش را به یک مرکز تجاری عمده بین المللی درمنطقه تبدیل کند. قطر، عمان و سایرین هم سعی کرده اند در این راستا پیش بروند. اما در اینکه موفق بوده اند  یا نه، بحث جداگانه ای نیاز دارد. ولی زمان آن رسیده است که ایران از فرصت کاهش قیمت ها برای دلار زدائی اقتصاد ایران و رهائی از وابستگی به درآمد های نفتی بطور جدی  فکر کند.»

    او افزود:« خوشبختانه این سیاست تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل تعریف شده است. ایران چاره ای ندارد جز اینکه از سرمایه نفتی باقیمانده اش استفاده بهینه کند و بنای اقتصاد آتی کشور را پی ریزی نماید.»

    کوک خاطرنشان کرد:« برای تصمیم گیری صحیح دراین راستا ابتدا باید ببینیم که  ایران چه سرمایه ای در اختیار دارد تا چرخ حرکت آینده را بر اساس آن تعیین کند. ایران صاحب منابع  سرمایه ای مانند، بزرگترین ذخایر گازی جهان، آفتاب بسیار گسترده و خوب؛ موقعیت استثنائی جغرافیائی بین سه  دریا ( دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان )، برخورداری از  مناطق بادخیز؛ برخورداری از رودخانه های مستعد تولید انرژی آبی ، نیروی انسانی عظیم جوان و تحصیل کرده واز همه مهمتر که فقط خاص موقعیت جغرافیائی ایران است؛ شرایط ژئو انرژی است که از یک سو به خلیج فارس و دریای خزر و از طریق کشورهای حاشیه خزر به دریای سیاه و دروازه اروپا متصل شده و از سوی افغانستان به هند و سپس به چین و از سمت عراق به مابقی کشورهای خاورمیانه می رسد.»

    این تحلیل گر بازار نفت تاکید کرد:»ایران به چه چیز دیگری نیاز دارد ؟ دسترسی به بهترین بازار ها!»

    کریس کوک گفت:« ایران می تواند مشکل گشا برای همه کشورهایی باشد که نیازمند تامین امنیت انرژی هستند. ایران می تواند پایه گذار بزرگترین شبکه تولید و تجارت انرژی  در منطقه و فرا منطقه باشد و به همه بازارهایی که مد نظر هست، دسترسی و متصل باشد.»

    برچسب ها