عصر خودرو

گزارش مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی نفت و طلا در ایران و جهان منتشر شد

عصر بازار- در این گزارش به بررسی و تحلیل مهم‌ترین تحولات اقتصادی جهان و ایران طی دوره سه ماهه (۰۱/۰۱/۱۳۹۵ الی ۳۱/۰۳/۱۳۹۵) پرداخته شده است.

گزارش مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی نفت و طلا در ایران و جهان منتشر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، نوسانات قیمت جهانی طلا، نفت و گاز، فلزات اساسی، بازارهای سرمایه و سایر رویدادهای مهم اقتصادی جهان ارائه شده است. تحولات ایران نیز در 8 بخش؛  1) بازار پول، 2) بازار سرمایه، 3) بازار ارز و سکه، 4) بازار مسکن، 5) تورم و بیکاری 6) تجارت خارجی، 7) مقایسه بازدهی‌ دوره‌ای بخش‌های مختلف اقتصاد و 8) سایر رویدادهای مهم اقتصاد داخلی ارایه شده است. 

    با بررسی تحولات جهانی فلزات گرانبها طی دوره مورد مطالعه مشاهده می‌گردد قیمت جهانی طلا در فصل نخست سال 1395، روند پرنوسانی را در دامنه 1300-1200 داشت که اغلب متاثر از تحولات اقتصادی آمریکا، چین، نوسانات شاخص دلار و تصمیمات بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا بود. قیمت جهانی نفت در ادامه روند صعودی شروع شده از اواسط زمستان گذشته، با رشد 5/27 درصدی به 24/46 دلار تا پایان خرداد افزایش یافت. قیمت جهانی گاز طبیعی نیز به واسطه افزایش قیمت نفت، روند افزایشی داشته است. روند حرکتی قیمت جهانی فلزات اساسی از یک الگوی واحدی پیروی نمی‌کند، بگونه‌ای که روند کلی قیمت جهانی سنگ آهن و مس نزولی و قیمت جهانی آلومینیوم و روی صعودی بود. بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان در سه ماه نخست سال جاری شاهد نوسانات نامنظم بودند بگونه‌ای که در اکثر بازارها، نوسانات رفت و برگشتی و سینوسی مشاهده می‌گردد. گزارش‌های منتشر شده از سوی نهادی‌های بین‌المللی اعم از صندوق‌بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان تجات جهانی و.. حکایت از کندی رشد اقتصادی جهان در سال 2016 دارد. پیش‌بینی این نهادها از رشد اقتصادی ایران در سال 2016 نیز کمتر از ارقام پیش‌بینی شده در گزارش‌های قبلی آنها بود.

    با بررسی بازارهای مالی داخلی مشاهده می‌گردد که در بازار پول، با توجه به تداوم روند نزولی نرخ تورم، نرخ سود سپرده‌های بانکی و نرخ سود تسهیلات بانکی به ترتیب به 15 و 18 درصد کاهش یافت. در بازار سرمایه، ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس با رشد منفی نسبت به آخرین روز سال 1394 همراه بود. همچنین، شاخص کل بورس و فرابورس در بهار سال جاری به ترتیب با افت 48/9 و 95/5 درصد همراه بود.

    در بازار ارز و سکه، نرخ دلار و سکه طی دوره مورد مطالعه به ترتیب روند باثبات و صعودی (همراه با نوسان) را سپری نموند. در بازار مسکن شاخص قیمت مسکن روند صعودی داشته است که این امر حکایت از بازگشت رونق به بازار مسکن دارد. در بخش مسکن همانند سایر بخش‌ها اقدامات مناسبی در جهت احیای بخش مسکن از سوی نهادهایی چون سازمان بورس اوراق بهادار، وزارت راه‌ و شهرسازی و شهرداری تهران صورت گرفته است. آمارهای منتشر شده در بخش تجارت خارجی حکایت از افت ارزش ریالی تجارت خارجی در فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

    پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی از رشد اقتصاد ایران در سال 2016 در گزارش فصل بهار نسبت به گزارش زمستان گذشته کاهش یافته‌است که این امر بیانگر کندشدن رشد اقتصادی ایران به دلیل وجود برخی موانع بر سر راه لغو  تحریم‌های اقتصادی است.

    علاقه مندان برای دریافت فایل گزارش لطفاً اینجا کلیک کنید.

    برچسب ها