عصر خودرو

ایران به پالایشگاه‌های خصوصی چین نفت می‌فروشد

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران از طریق یک شرکت واسطه ای در حال بازاریابی برای فروش نفت خود به پالایشگاه های مستقل چینی است.

ایران به پالایشگاه‌های خصوصی چین نفت می‌فروشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یک محموله نفت ایران که توسط تجارت خانه ترافیگورا بارگیری شده قرار است این هفته به سواحل جنوب چین برسد. منابع تجاری گفتند، بدین ترتیب رقابت بین تولید کنندگان نفت بر سر افزایش فروش نفت خود به پالایشگاه های نفت مستقل چین داغ خواهد شد.
    پالایشگاه های نفتی مستقل چین موسوم به تی پات ها سال گذشته  و  به موازات تلاش های پکن برای افزایش رقابت در بخش پالایشگاهی تحت تسلط پالایشگاه های دولتی این، مجوز گرفتند که نفت خام وارد کنند. تاکنون عربستان و کویت مقادیر بالایی نفت به این پالایشگاه ها فروخته اند.
    اکنون ایران بعد از رها شدن از تحریم های غرب، به دنبال فروش نفت به گروهی جدید از خریداران چینی است که عمدتا در استان شرقی شاندونگ مستقر هستند.
    شرکت ملی نفت ایران یک محموله نفت سنگین 2 میلیون بشکه ای به تجارت خانه ترافیگورا فروخته که در اواخر ماه ژوئن توسط سوپرتانکر المپیک تارگت بارگیری شده است.
    منابع تجاری آگاه از این معامله گفتند، این محموله در حال نزدیک شدن به بندر شاندونگ است و بدین ترتیب ترافیگورا در صدر تجارت خانه هایی قرار خواهد گرفت که تلاش دارند نفت ایران را به پالایشگاه های نفتی مستقل چینی بفروشند.
    ترافیگورا، یکی از تجارت خانه های مهم خرید و فروش نفت از اظهار نظر در این باره خودداری کرده و مقامات شرکت ملی نفت ایران نیز برای اظهار نظر در این باره در دسترس نبوده اند.
    اما منابع آگاه گفتند فروش این محموله به این شرط انجام گرفته که ترافیگورا برای نفت ایران در میان پالایشگاه های مستقل چینی بازاریابی کند. این پالایشگاه های چینی در میان مشتریان چینی معمول شرکت ملی نفت ایران قرار ندارند و این شرکت تنها به سینوپک و پتروچاینا که شرکت های دولتی چینی هستند نفت می فروشد.
    یک منبع تجاری مستقر در پکن در این باره گفت: «یک پالایشگاه مستقل نمی تواند به تنهایی نفت یک سوپر تانکر را جذب کند. شرکت ملی نفت ایران بدون داشتن فعالیت ذخیره نفت در چین، سخت می تواند نفت خود را به پالایشگاه های مستقل بفروشد.»

    برچسب ها