عصر خودرو

عوامل تاثیرگذار بر رشد بورس در شش ماهه دوم ۹۵

عصر بازار- یک سال از امضای برجام می گذرد و طی این مدت برخی از شرکت ها جسته و گریخته به انعقاد قرارداد با طرف های خارجی پرداخته و یا پیش زمینه هایی را در این موضوع آماده سازی کرده اند.

عوامل تاثیرگذار بر رشد بورس در شش ماهه دوم ۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از سویی، قراردادهای نفتی، افزایش فروش روزانه و افزایش قیمت جهانی نفت همگی علاوه بر تاثیر در صورت های مالی شرکت های صنعت پالایش و پتروشیمی موجب افزایش درآمد دولت و همچنین تقویت بخش تقاضا در سطح کلان اقتصاد کشور خواهد شد.

    در همین راستا، همگام با رشد قیمت جهانی نفت شاهد رشد قیمت جهانی انواع مواد اولیه مانند سرب،روی،مس و ... میباشیم که با توجه به خامفروشی اکثر شرکت های صنایع معدنی باید در انتظار بهبود سودآوری این شرکت ها نیز باشیم.

    افزون بر این، وابستگی صنایع پالایش، پتروشیمی و معدنی به قیمت های جهانی می تواند عامل موثری در بهبود سودآوری این صنایع قلمداد شود.

    همچنین، پیش بینی می شود صنایعی مانند خودروسازی و فولادی کشور نیز با توجه به انعقاد قراردادهای بین المللی و آغاز همکاری با شرکای خارجی تا اواخر سال جاری بتوانند تاثیرات هرچند ناچیز این تحولات مثبت را  در سودآوری خود به نمایش بگذارند.

    علاوه بر این، انتظار می رود با توجه به کاهش چندین باره نرخ بهره بانکی از ابتدای سال 95، شرکت هایی که هزینه مالی زیادی بابت نرخ بالای بهره و بازپرداخت تسهیلات خود شناسایی کردند بتوانند از محل کاهش این هزینه ها تعدیل مثبت مناسبی را  اعلام کنند. اما در کنار تمامی عوامل ذکر شده باید تاثیر عوامل روانی را نیز جدی گرفت.

    در همین حال، عدم جذابیت بازارهای موازی مانند مسکن، تک نرخی شدن احتمالی نرخ ارز در سال 95،خروج نقدینگی از بانک ها در سال جاری و چندین عامل دیگر همه و همه می توانند با  تاثیر روانی مثبت بر بازار موجب رونق معاملات در بازار بورس گردند.

    در مجموع انتظار می رود هرچه به انتهای سال جاری نزدیک شویم شاهد رشد سودآوری شرکت ها و ورود نقدینگی به بازار سهام باشیم که در این بین بودجه انبساطی دولت برای سال 96 نیز می تواند نقش کاتالیزور ایفا کرده و شیب رشد بازار را بیشتر کند.

    * حامد مددی، تحلیلگر شرکت کارگزاری پیشگامان بهپرور

    برچسب ها