عصر خودرو

تولیدکنندگان مستقل نفت آمریکا به دنبال ممنوعیت واردات نفت‌خام

عصر بازار- تولیدکنندگان مستقل نفت آمریکا به دنبال ممنوعیت واردات نفت خام چند ماه پس از موفقیت صنعت انرژی ایالت متحده آمریکا در براندازی ممنوعیت صادرات نفت، تولیدکنندگان مستقل نفت آمریکا به دنبال گسترش این سیاست و اعمال محدودیت بر صادرات نفت‌خام هستند.

تولیدکنندگان مستقل نفت آمریکا به دنبال ممنوعیت واردات نفت‌خام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طرح کاهش واردات به دنبال ایجاد محدودیت بر تمام تامین‌کنندگان خارجی نفت به جز کانادا و مکزیک است. بنیان‌گذاران این طرح از جمله صاحبان شرکت‌های تگزاس و نیومکزیکو اعلام کردند که از آن جایی که عربستان سعودی به دنبال غلبه بر صنعت نفت آنهاست، وقت آن رسیده است تا تلاش خود را برای به دست‌گیری قدرت آغاز کنند.

    تام کمبریج تولیدکننده نفت در آرمادیلوی تگزاس گفت: این‌که کشوری تولیدکنندگان خصوصی خود را از تجارت کنار بگذارد، منصفانه نیست و قطعا پیامدهایی را در پی خواهد داشت. وی همچنین افزود: ما فقط می‌خواهیم واردات را محدود کنیم. این اقدام دو سال پس از کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای صد دلار شروع شد.

    در اواخر 2014، علی‌رغم سقوط قیمت نفت و گاز، عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک انتقال گاز خود را ادامه داده که این اقدام آنها، ورشکستگی تعدادی از تولیدکنندگان آمریکایی را تسریع کرد. بنابر گزارش سازمان بین‌الملل انرژی، از آن زمان تاکنون سهم خاورمیانه در عرضه جهانی نفت 35 درصد افزایش یافته است.

    این در حالی است که بنابر اعلام بیکرهیوز، تعداد دکل‌های حفاری نفت در آمریکا، 78 درصد کاهش یافته و به 357 عدد رسیده است.

    آمریکا روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت خام وارد می‌کند که این رقم نسبت به سال گذشته 11.2 درصد افزایش یافته است. همچنین، پالایشگاه‌های آمریکایی روزانه 16.6 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کنند که این رقم نسبت به سال 2015 تغییری نکرده است.

    در دسامبر سال جاری، شرکت‌های نفت آمریکایی موفق شدند تا کنگره را مجبور کرده تا ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت را ملغی کند، اما رهبران طرح جدید اعلام کرده‌اند که این اقدام کافی نبوده است. دانیال فاین – مشاور این طرح – نیز اعلام کرد که لغو ممنوعیت صادرات به اهداف مورد نظر دست پیدا نکرده است.

    وی همچنین افزود که "این طرح، ابزار دیگری برای حمایت تولیدکنندگان داخلی آمریکا بوده است تا از مردم برای پایان دادن به شرایط ورشکستگی کمک بگیرند. "

    این گروه از رییس جمهور آینده آمریکا که در سال 2017 انتخاب می‌شود، درخواست می‌کند که سپس از محدود کردن واردات گونه‌ای از نفت خام سبک که در شیل آمریکا فراوان است، واردات نفت سنگین را نیز محدود کنند.

    فاین هم‌چنین، بیانیه‌ دوایت آیزنهاور – رییس جمهور گذشته آمریکا – در سال 1959، مبنی بر کنترل واردات نفت به دلیل مسائل امنیتی را یادآوری کرد. اما در سال 1973 از آنجایی که آمریکا در آستانه بحران انرژی قرار گرفته بود، رییس جمهور وقت – ریچارد نیکسون – این محدودیت‌ها را لغو کرد.

    گروه نفت تگزاس، انجمن گاز و چهار گروه دیگر در نامه‌ای به کمبریج به این ممنوعیت‌ها اعتراض کردند، چرا که معتقد بودند این ممنوعیت‌ها، اصول ترقی و پیشرفت تجارت آزاد را نقض کرده و پیامدهایی غیرقابل کنترل برجای خواهد گذاشت.

    اما الکس میلز – رییس اتحادیه تولیدکنندگان انرژی – بیان کرد که محدودیت واردات نفت، سیاست انرژی، اقتصادی و امنیتی ملی خوبی محسوب می‌شود. وی همچنین افزود که این گروه کماکان تحقیقات خود را درباره‌ی این طرح و استراتژی ادامه می‌دهند.

    انجمن آمریکایی مستقل مواد نفتی نیز اعلام کرد که اگرچه آنها با مالیات بر واردات نفت خام مخالفتی ندارند، اما از نظام بازار آزاد به عنوان بهترین شیوه‌ی حمایت از صنعت، حمایت می‌کنند.

    برچسب ها