عصر خودرو

تولیدکنندگان آماده سقوط قیمت در نیمه دوم سال ۲۰۱۶

عصر بازار- بعد از نجات یافتن از دو سال تجربه قیمت‌های پایین، تولیدکنندگان نفت در سال سوم به دنبال مقابله با سقوط قیمت‌ها هستند.

تولیدکنندگان آماده سقوط قیمت در نیمه دوم سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شرکت پتروشیمی لاردو اعلام کرد: بیش از 2 میلیون بشکه از تولید سال 2017 خود را در این ماه معامله کرده است. حفاران نیز پیش‌بینی خود را از افت 29 درصدی قیمت نفت در سال جاری افزایش داده‌اند. پس از ثبت رکورد سال 2016 در اوایل ژوئن، قیمت نفت بیش از 10 درصد کاهش داشته است و همین موضوع باعث شده تا نگرانی‌ها در مورد یک سقوط قیمتی دیگر در نیمه‌ دوم سال 2016 افزایش یابد. در ماه جولای سال گذشته نیز قیمت نفت روند نزولی خود را آغاز کرد و تا پایان سال 21 درصد افت قیمت داشت. چشم‌انداز تکرار این حادثه باعث شده تا حفاران هرکاری را برای افزایش نقدینگی انجام دهند.

    استیفن شورک، رئیس گروه شورک اعلام کرد: «تولیدکنندگان با پیش‌فروش محصولات خود به دنبال فرار از سقوط مجدد هستند.»

    فروش تضمینی به یک شاهراه نقدی حیاتی برای شرکت‌هایی تبدیل شده که قصد نجات در برابر رقبای خود دارند. از آغاز سال 2015، هشتادوپنج تولید کننده نفت و گاز آمریکای شمالی ورشکسته‌شده‌اند.

    حفاران همچنین از رشد بازارهای سرمایه سود می‌برند. تولیدکنندگان نفت و گاز آمریکا در حال فروش سهام خود با سرعت بالایی هستند و از پول به‌دست آمده از این طریق برای بازپرداخت بدهی خود یا خرید چشم‌انداز نفت و گاز استفاده کرده و بدین وسیله طرف دارایی ترازنامه خود را تقویت می‌کنند. بر اساس آمار بلومبرگ، در سال جاری، شرکت‌های نفت و گاز امریکا بیش از 16 میلیارد دلار در بازار سهام رشد داشته‌اند. جان کیلداف، تحلیلگر شرکت سرمای اگین اعلام کرد: «شرکت‌های نفتی به دنبال تولید نقدینگی به منظور زنده‌ماندن و یک روز مبارزه بیشتر هستند. تولیدکنندگان می‌دانند که بازار نفت هنوز از رده خارج نشده است.»

    اگر امسال همانند دو سال گذشته باشد،‌ تولیدکنندگان از افزایش تامین مالی خود خرسند خواهند بود. قیمت نفت در نیمه دوم سال 2015 نزدیک به 38 درصد و در نیمه دوم سال 2014 در حدود 49 درصد سقوط کرد. در حال حاضر نشانه‌هایی از بازگشت عرضه مازاد به بازارهای نفت خام وجود دارد که این موضوع در حال کم‌کردن تقاضای نفت خام است.

    بر اساس آمار بلومبرگ، موجودی بنزین در چند هفته گذشته دست‌کم در پنج نفت‌کش نیویورک به شدت افزایش یافته است. در هفته منتهی به هشتم جولای، موجودی بنزین آمریکا با رشدی 0.5 درصدی به 240.1 میلیون بشکه رسیده است.

    شورک اعلام کرد فصل اوج رانندگی در آمریکا نیز در کاهش موجودی ذخایر بنزین ناکام بوده است و باعث شده تا قیمت به زیر بشکه‌ای 40 دلار برود. با وجود تقاضای قوی، میزان عرضه از تقاضا بیشتر بوده است.

    برچسب ها