عصر خودرو

مروری بر تحولات صنعت گاز جهان در هفته ای که گذشت;

از انتظار برای افزایش قیمت تا رشد واردات ال.ان.جی

عصر بازار- افزایش تعداد معاملات گازی در آمریکا و کاهش ١٢ سنتی قیمت آن، افزایش واردات ال ان جی ژاپن در ماه ژوئن و افزایش سرمایه گذاریهای انرژی قزاقستان در سال جاری میلادی از مهمترین عناوین خبرهای این سوخت پاک در هفته گذشته بودند.

از انتظار برای افزایش قیمت تا رشد واردات ال.ان.جی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز از افزایش تعداد سفارشهای خرید گاز طبیعی در بورس آمریکا در هفته ای که گذشت خبر داد و اعلام کرد که معامله گران بازار بورس لندن و نیویورک با انتظار افزایش قیمت گاز طبیعی به دلیل کاهش تولید و افزایش تقاضا، روز جمعه (٢٥ تیر ماه) تعداد قراردادهای خرید گاز طبیعی را در هفته منتهی به ٢٢ تیر ماه، با سه هزار و 407 مورد افزایش به 103 هزار و ٣٤٨ رسانیدند.

    اما بر خلاف انتظار معامله گران، قیمت این سوخت پاک ١٢ سنت کاهش یافت و میانگین قیمت فروش آن در بورس کالای نیویورک (نایمکس) در پنج روز منتهی به ٢٢ تیر دو دلار و ٧٦ سنت برای هر میلیون بی تی یو بود، در حالی که در پنج روز منتهی به ١٥ تیر قیمت آن به دو دلار و ٨٨ سنت می رسید.

    قیمت تک فروشی گاز شاخص هنری هاب تا کنون برای سال جاری میلادی به طور میانگین ٢ دلار و 10 سنت اعلام شده است؛ در حالی که قیمت گاز طبیعی تحویل اواخر سال 2016 میلادی به دو دلار و ٨٨ سنت رسید.

    گاز طبیعی تحویل سال 2017 میلادی با قیمت سه دلار ١٥ سنت در هر میلیون بی تی یو معامله شد.

    نشریه پلاتس اعلام کرد که آمار رسیده از سوی وزارت اقتصاد ژاپن در ٢١ تیر ماه نشان می دهد که خریداران ال ان جی در این کشور به طور میانگین در ماه ژوئن سال جاری میلادی ٤ دلار و 50 سنت در هر میلیون بی تی یو خرید تک محموله های انجام داده اند که ٤,٧ درصد بیشتر از میزان آن در ماه مه است و از ماه ژانویه سال جاری میلادی این نخستین بار است که این کشور واردات ال ان جی خود را افزایش می دهند.

    میانگین قیمت تک محموله ای ال ان جی تحویل ماه ژوئن در این کشور در شاخص "پلاتس جی کی ام" (Platts Japan Korea Marker) ٤ دلار و ٤٦ سنت در هر میلیون بی تی یو بوده است.

    خبرگزاری ترند نیوز نیز گزارش کرد که میزان سرمایه گذاریهای خارجی در صنایع بالادستی (تولید و اکتشاف) نفت و گاز قزاقستان، برخلاف کاهش قیمتهای نفت در سال جاری میلادی، افزایش یافته و این میزان در فاصله بین ماه های ژانویه تا مارس 2016 میلادی به ٩٥٨ میلیون و 400 هزار دلار رسیده است.

    روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان از احتمال افزایش قیمت گاز مصرفی در این کشور خبر داد و دلیل آن را احتمال افزایش میزان وام دریافتی اداره امور اقصادی پاکستان (یی ای دی) از چین به منظور اجرای پروژه خط لوله و ال ان جی بندر گوادر دانست.

    دولت چین، ساخت پروژه گوادر پاکستان را به اداره خط لوله نفت این کشور (سی پی پی) واگذار کرده است و ٨٥ درصد از هزینه های این خط لوله را تأمین مالی می کند.

    هزینه توسعه شبکه خط لوله گوادر یک میلیارد و 100 میلیون دلار برآورده شده که معادل ٣٤ دلار در هر اینچ مربع برآورد شده است و پیش بینی می شود که این خط لوله تا پایان سال 2017 تکمیل شود و افزون بر انتقال گاز در پاکستان، به عنوان بخشی از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان استفاده خواهد شد.

    خبرگزاری رویترز همچنین خبر داد که آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد اگر این کشور به رشد تولید گاز شیل خود ادامه دهد، در نیمه دوم سال 2017 میلادی از وارد کننده خالص گاز به صادر کننده خالص این سوخت پاک بدل خواهد شد.

    اما با وجود این پیش بینی، آمریکا در سال 2017 میلادی در مجموع ٦ میلیارد و 900 میلیون فوت مکعب در روز واردات و ٦ میلیارد و 700 میلیون فوت مکعب در روز صادرات گاز خواهد داشت و برای این که بتواند در یک سال به یک صادرکننده خالص گاز بدل شود باید تا سال 2018 میلادی صبر کند.

    آمار این سازمان نشان می دهد که این کشور در سال ١٩٥٧ میلادی، برمبنای سالانه، یک صادرکننده خالص گاز بوده است و انتظار دارد با توجه افزایش ظرفیت تولید تأسیسات گاز سبینه در شهر لوئیزیانا آمریکا، در سال 2017 میلادی صادرات ال ان جی این کشور به میانگین یک میلیارد و 300 میلیون فوت مکعب در روز برسد.

    این میزان در سال 2016 میلادی 600 میلیون فوت مکعب در روز و در سال 2015 میلادی 100 میلیون فوت مکعب در روز بوده است.

    پایگاه اینترنتی کی ام اعلام کرد که به دنبال حادثه نشتی گاز در منطقه مارگیت در شهرستان کنت انگلستان پلیس برای احتیاط بیشتر جاده های این منطقه را مسدود اعلام و افراد بومی را مجبور به ترک منازل خود کرد.

    نیروهای امداد پس از تماس مردم و اطلاع از حادثه، دقایقی پس از 03:30 دقیقه بعد از ظهر روز شنبه ٢٦ تیر ماه به محل حادثه اعزام شدند و ساعتها در حال کار بر روی نشتی بودند.

    شورای شهر کنت نیز مرکزی برای درمان افرادی که در این حادثه دچار مشکلاتی شده اند در مجموعه ورزشی تفریحی "هارتسداون" برپا کرد.

    برچسب ها