عصر خودرو

سلطانی‌نژاد اعلام کرد:

آمادگی بورس کالا برای نصب تابلو آتی سکه در صرافی‌ها

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا می‌گوید این بورس در صدد است امکانی به وجود بیاورد که صرافی‌ها بتوانند از طریق استقرار تابلوی معاملات از قیمت روزانه سکه آگاه باشند.

آمادگی بورس کالا برای نصب تابلو آتی سکه در صرافی‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حامد سلطانی‌نژاد  درباره نصب تابلوهای قیمت آتی سکه در صرافی‌ها توسط بورس کالا اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که تابلوی قیمت آتی سکه در صرافی‌ها نصب شود. در این صورت صرافی‌ها می‌توانند به طور روزانه قیمت آتی سکه را داشته باشند و شرایطی فراهم شود تا به مشتریانشان برای سرمایه گذاری مشاوره دهند.

    وی ادامه داد: با این کار می‌توان ریسک و تلاطم‌هایی که در بازار نقد امکان دارد برای سکه به وجود بیاید را،  در بازار قرارداد آتی پوشش داد.

    مدیر عامل بورس کالا اضافه کرد:  صرافی‌ها و افرادی که هدف‌شان سفته‌بازی و پس‌انداز است عموما به معامله سکه می‌پردازند. این پس‌انداز کردن سکه می‌تواند در تلاطم‌های قیمتی فرد را با ریسک مواجه کند. صرافی‌هایی که موجودی سکه را نگهداری می‌کنند بیش از همه در معرض ریسک قرار دارند و برای پوشش ریسک خود و مشتریانشان می‌توانند به موازات معاملات در بازارهای نقد، ریسک خود را با قرارداد آتی پوشش دهند.

    سلطانی‌نژاد در پاسخ به این که چقدر طول می‌کشد تا همه صرافی‌ها تابلوی معاملات آتی سکه را داشته باشند، گفت: این موضوع نیازمند گذشت یک دوره است تا بتوانیم همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را آموزش دهیم. هرچند کسانی که دراین حوزه هستند با بازارهای مالی بین‌المللی در حوزه طلا آشنا هستند، ولی از آنجایی که در بازار داخلی فعالیت می‌کنند بهتر است که از ابزارهای داخلی هم برای پوشش ریسک خود استفاده کنند.

    وی درباره‌ وضعیت فعلی بورس تهران نیز تصریح کرد: من فکر می‌کنم که بورس تهران در یک مقطع تاریخی واقع شده و می تواند به تامین مالی شرکت‌ها کمک کند، چرا که وقتی برای شرکت‌ها و صنایع تامین مالی صورت می‌گیرد آن ها توسعه پیدا می‌کنند از طرفی ظرفیت منابع بانکی برای تامین مالی پر است منابع بانکی، برای تامین سرمایه کوتاه‌مدت هستند. بازار سرمایه می‌تواند منبع بلندمدت‌تری را برای شرکت‌ها فراهم کند. 

    مدیر عامل بورس کالا افزود: شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته شده‌اند میتوانند تامین مالی خود را از طریق بورس انجام دهند. این تامین مالی می‌تواند به توسعه فعالیت تولیدی آن ها کمک کند و اگر فعالیت تولیدی شان سودآوری داشته باشد، می توانند وضعیت مالی بهتری داشته باشند. بعضی از شرکت‌ها که ظرفیت تامین مالی‌شان پر شده می‌توانند به جای آنکه برای خود شرکت، تامین مالی کنند برای پروژه‌ها و خط تولیدی‌شان تامین مالی انجام دهند. برای مثال می‌توانند از اوراق استثنا برای راه‌اندازی خط تولید جدید استفاده کنند و اگر شرکت بازرگانی هستند می‌توانند از صکوک مرابحه بهره جویند.

    سلطانی‌نژاد درباره‌ پولی که قرار بود وزارت جهاد کشاورزی بابت تفاوت قیمت تضمینی و فروش رفته محصولات کشاورزان خوزستانی به آن ها بدهند، توضیح داد: این پول از طریق وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ تحویل داده شده و فکر کنم استان هم آن را پرداخت کرده است.

    وی اضافه کرد: در حوزه محصولات کشاورزی ما باید چند گام برداریم که یک گام مهم سیاست قیمت تضمینی یا همان ماده 33 است که اجرایی خواهد شد. گام بعدی قراردادهای بلندمدت در حوزه توسعه محصولات کشاورزی است.

    مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: قیمت نهاده‌های دامی روی قیمت محصولاتی مانند شیر و گوشت اثرگذار است و هر از چندگاهی شنیده می‌شود که به طور مثال گوشت یا مرغ گران یا ارزان شده است. برای این‌که این موضوعات در کشور خاتمه پیدا کند باید ابزارهایی را در اختیار قرار دهیم که افراد بتوانند قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده و خرید کنند تا ریسک خود را پوشش دهند.

    سلطانی‌نژاد افزود: گام بعدی بازار سلف محصولات کشاورزی است. برمبنای تقاضایی که برای سلف نهاده‌های دامی وجود دارد می‌توان تصمیم گرفت که واردات محصولات کشاورزی داشته باشیم یا خیر؟ این موضوع باعث ایجاد تعادلی بین واردات و تولید داخل می‌شود.  گام سوم نیز قراردادهای مشتقه‌ای است که روی محصولات کشاورزی می‌توانیم تعریف کنیم که این ابزار بازیگرهای زیادی دارد و افراد می‌توانند ریسک قیمتی خود در نهادهای دامی پوشش دهند.

    برچسب ها