عصر خودرو

در کمیسیون صنایع و معادن انجام شد

بررسی قراردادهای جدید خودروسازان با شرکت‌های فرانسوی

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دستور کار امروز کمیسیون متبوعش از انعقاد قرارداد شرکت ایران‌خودرو با پژو و شرکت سایپا با سیتروئن فرانسه و بررسی چگونگی قراردادهای جدید این دو خودروساز کشورمان خبر داد.

بررسی قراردادهای جدید خودروسازان با شرکت‌های فرانسوی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سعید باستانی گفت: در این جلسه که با حضور رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع و مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا برگزار شد گزارشی مفصل از وضعیت کمی و کیفی ایران خودرو و سایپا، سهم دو خودروساز از بازار و مشکلات کیفی تولیدات ارائه داده شد.

    نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: در این جلسه مدیرعامل هر دو خودروساز خبر از عبور از بحران سال‌های گذشته دادند. سایپا سال گذشته و ایران‌خودرو در دو سال گذشته با بحران سختی دست و پنجه نرم کردند اما در سال جاری وضعیت هر دو خودروساز بهتر شده است.
    او گفت: هر دو مدیرعامل خواستار نوعی از حمایت‌های اعتباری شدند که سود بانکی این اعتبارات، هزینه تمام شده تولید را افزایش ندهد. براساس اعلام هر دو مدیرعامل در برخی مدل‌های خودروهای داخلی سود ناشی از هزینه مالی یک خودرو تا پنج میلیون تومان افزایش می‌یابد که عددی بالاست. آنان تاکید داشتند این هزینه به اضافه سایر هزینه‌های سرباری تولید موجب افزایش قیمت مدل‌های مختلف هر دو خودروساز و تبعا نارضایتی مشتریان شده است.
    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس قراردادهای جدید دو خودروساز و شرط رقابتی شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت را از دیگر موارد بحث شده در جلسه امروز کمیسیون مطبوعش اعلام کرد و افزود: براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان خارجی باید حداقل 50 درصد سرمایه آورده داشته باشند و حداقل 30 درصد تولید داخلی را به بازارهای بین‌الملل صادر کنند.
    باستانی در عین حال از اجرایی شدن قرارداد ایران‌خودرو با پژو و قرارداد سایپا با سیتروئن طی چند ماهه آینده خبر داد.
    نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به سوالات و گلایه‌های اعضای کمیسیون عمران از خودروسازان، گفت: اعضا در این جلسه درباره کیفیت خودروهای ایرانی، نگاه به بازارهای جهانی و چگونگی صادرات خودرو به این بازارها، انتقال فن‌آوری‌های روز در قالب قراردادهای جدید، نحوه کاهش هزینه‌های سرباری خودروسازان، ورود موتورهای هیبریدی، برقی و دیزلی، استفاده از ظرفیت تحقیقاتی کشور و شرکت‌های دانش بنیان، میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر خودروسازان و راه کارهای مقابله با آن مطرح شد.
    وی گفت: به دلیل طولانی شدن مباحث قرار شد در جلسه‌ای دیگر موضوع دنبال شد.
    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در جلسه امروز هم‌چنین کمیته‌های 5گانه کمیسیون و رییسان آن‌ها مشخص شدند.
    او از انتخاب ولی ملکی نماینده نماینده مشکین شهر، رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان، رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار، محمد عزیزی نماینده مردم ابهر و خرمدره و محمدرضا منصوری به ترتیب به عنوان رییسان کمیته‌های صنعت، معدن و فرآورده های معندی، ارتباطات، پتروشیمی و هوافضا و فن‌آوری‌های نو سخن گفت.

    برچسب ها