عصر خودرو

دلار پیرامون مرز کانالی نوسان کرد

دلالان ارزی در دام کودتا

عصر بازار- ارزهایی که برخی معامله‌گران تحت‌تاثیر کودتای ترکیه در ساعات ابتدایی روز شنبه خریداری کرده بودند، روز یکشنبه به بازار بازگشت تا دلار به‌طور موقت از کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افت کند. با این حال، با رسیدن قیمت به ابتدای محدوده ۳ هزار و ۴۹۰ تومان، خریدهای ارزی بالا رفت تا این ارز بار دیگر به کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان برود و با قیمت ۳ هزار و ۵۰۳ تومان به کار خود پایان دهد.

دلالان ارزی در دام کودتا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت نهایی روز یک شنبه5 تومان پایین‌تر از روز شنبه بود. همسو با کاهش قیمت دلار، سکه 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 90 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، جدا از کاهش قیمت دلار، احتیاط در بازار سکه نیز بالا بود، احتیاطی که بیش از هر چیز ناشی از ابهام معامله‌گران سکه در رابطه با روند بهای اونس در هفته جاری بازارهای جهانی بود.

    رفت و برگشت دلار

    روز گذشته، دلار معاملات خود را در کانال 3 هزار و 400 تومان آغاز کرد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3هزار و 499 تومان آغاز کرد که کاهشی 9تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، این ارز کاهش بیشتری را تجربه کرد و تا پیش از ساعت 12 بعدازظهر، نقطه 3 هزار و 493 تومان را لمس کرد. با این حال، با نزدیک شدن شاخص ارزی به ابتدای محدوده 3 هزار و 490 تومان، خریدهای ارزی در بازار بالا رفت تا این ارز به کانال 3 هزار و 500 تومان بازگردد، هرچند که همچنان قیمت نسبت به روز شنبه افت 5 تومانی را نشان می‌داد. برخی در بازار اعتقاد داشتند که هجوم معامله‌گران در ساعات ابتدایی روز شنبه برای خرید ارز و به تبع آن شکست کودتا یکی از عواملی بود که قیمت دلار در دو روز گذشته را تحت‌تاثیر قرار داده است.

    به گفته آنها، ارزهای دپو شده در روز شنبه به‌طور کامل در بازار تخلیه نشدند. فروش ارزهای دپو شده از ظهر شنبه آغاز شد و در ادامه در ساعات ابتدایی روز یکشنبه نیز ادامه یافت. برخی از تحلیلگران بازار اعتقاد داشتند که کاهش قیمت دلار در روز یکشنبه موجب برهم خوردن تناسب نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی شد. ساعت 2 بعدازظهر روز یکشنبه، نرخ حواله درهم 959 تومان بود که با توجه نرخ برابری ثابت دلار به درهم(67/ 3)، بهای شاخص ارزی حدود 3 هزار و 519 تومان به‌دست می‌آمد. این در حالی است که هم زمان ساعت 2 ظهر قیمت دلار در بازار داخلی 3 هزار و 503 تومان بود که اختلافی 16 تومانی با بازار دبی داشت. با وجود این اختلاف، معامله‌گران داخلی اذعان کردند که برای کسب سود از تفاوت قیمت دو بازار نیاز است که اختلاف قیمت به حدود 20 تومان برسد. برخی فعالان اعتقاد داشتند که برخی معامله‌گران سعی کردند با افزایش عرضه ارز، فاصله قیمت دلار و درهم را زیاد کنند تا خروج ارز از بازار داخلی بازدهی مناسبی داشته باشد، اما برخی دیگر از تحلیلگران بازار معتقد بودند که خریدارانی که در ابتدای روز شنبه امید داشتند که تحولات ترکیه منجر به افزایش خرید ارز در این منطقه جغرافیایی شود، با نیروی زیادی اقدام به خرید دلار کردند، ولی پس از اینکه متوجه شدند که امکان خروج از بازار داخلی وجود ندارد، ناچار به فروش آن شدند. البته برخی از فعالان اعتقاد داشتند که شکست خوردن کودتا و بازگشت احتمالی فضای ترکیه به حالت عادی منجر به تغییر جهت‌گیری معامله‌گران و فروش ارز شد.

     

     

    برچسب ها