عصر خودرو

مدیر عامل یک کارگزاری:

نفوذ دلال‌ها به بازار شکر

جوز نهادهای ناظر دولتی برای فعالیت دلالی

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت: اگر دلال‌ها به بازار شکر رسوخ کرده‌اند، ناشی از معرفی آنها از سوی نهادهای نظارتی به بورس کالا برای دریافت محموله‌های شکر است وگرنه مطابق مقرارت و قوانین بازار سرمایه هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند آزادانه در بورس فعالیت کند.

نفوذ دلال‌ها به بازار شکر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حسن رضایی پور مدیر عامل یک شرکت کارگزاری گفت: معاملات بورس کالا در چارچوبی شفاف و تحت نظارت در این بازار متشکل صورت می‌گیرد. این در حالی است که برخی نهاد های دولت و عرضه کنندگان حاکمیتی این کالای استراتژیک در کنار عرضه‌های خود شرایط خاصی از جمله لزوم احراز هویت تولید کننده و سایر موارد دست و پا گیر را عنوان می‌کنند که باعث گرایش تقاضای اصلی به سمت بازار آزاد می شود.

    وی افزود: اگر دلال‌ها به بازار شکر رسوخ کرده‌اند، ناشی از معرفی آنها از سوی نهادهای نظارتی به بورس کالا برای دریافت محموله‌های شکر است و الا مطابق با مقرارت و قوانین بازار سرمایه هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند آزادانه در بورس فعالیت کند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تفاوت فاحش قیمت شکر خام با قیمت این کالا در بورس کالا عنوان کرد: حجم عرضه 8 هزار تنی شکر در بورس کالا اگر بر اساس مصرف 2 میلیون تنی سالیانه این محصول محاسبه شود، می‌توان گفت با عرضه روزانه حتی6 هزار تن شکر در این بازار قیمت ها در بازار آزاد به سرعت متعادل می شود و قیمت ها بر روی قیمت پایه شکر در بورس و بازار آزاد یکسان می شود.در حال حاضر چون این حجم شکر عرضه ، خریداری و به بازار ازاد تزریق نمی شود باعث افزایش قیمت ها در بازار ازد شده است.

    رضایی پور با اشاره به نقش نهاد های نظارتی در نظام توزیع و و مصرف کالاهای اساسی همچون شکر در کشور گفت: هر کجا که در روند عرضه و تقاضا انحصار ایجاد کند، احتمال وجود رانت و شکل گیری فضای مبهم و تاریک اقتصادی را به وجود می آورد. وقتی محدودیت برای رعضه و تقاضا ایجاد می شود طبیعی است که انحصار ایجاد کرده‌ایم.

    شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار معتقد است: اگر نهاد های نظارتی دولتی روزانه 8 هزار تن شکر از طریق بورس کالا عرضه کنند می توان انتظار داشت که بازار آزاد شکر به سرعت متعادل شود. در حال حاضر عرضه های شکر در بورس قابل جذب از سوی عموم مصرف کنندگان به دلیل نحوه رفتار شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام در تخصیص‌ها نیست.

    به باور رضایی پور شکر کالایی است که علاوه بر خانواده ها به مصرف سایر صنایع از جمله ئداروسای یا شیرینی پزی ها می رسد و وقتی تنها کارخانجات تولید کننده قند و یا تولید کنندگان شیرینی و شکلات مجاز به خرید شکر باشند، طبیعی است که سایر مصرف کنندگان باید از بازار آزاد این کالا را تهیه کنند.

    وی افزود: مصارف خانوارها به صورت خرد صورت می گیرد و در مصارف تجاری احتیاج به خرید های عمده است. وقتی عمده فورش مجبور به خرید شکر از بازار آزاد می شود، طبیعی است که با کمبود عرضه قیمت ها افزایش می یابد.

    وی افزود: اتهام دلالی به بورس کالا با توجه به واقعیت‌های فوق کاملاً غیر علمی و اغوا گرایانه است و اگر شخصی در بورس کالا اقدام به خرید محصولی می‌کند، صرفاً به خاطر مجوزی است که از نهادهای نظارتی و حاکمیتی وابسته به دولت دریافت کرده که بورس در آن نقشی ندارد.

    برچسب ها