عصر خودرو

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران:

راه اندازی بورس ارز نظام چند نرخی را از بین می برد

عصر بازار: عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران ضمن استقبال از سیاست بانک مرکزی برای راه اندازی بورس ارز گفت: با وجودی که شرایط ارزی کشور تغییری نکرده با این حال تشکیل بورس ارز می تواند مانع از چند نرخی شدن نرخ ارز در کشور شود.

راه اندازی بورس ارز نظام چند نرخی را از بین می برد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، احمد پورفلاح سیاست بانک مرکزی در راه اندازی بورس ارز را فکر و ابتکار خوبی دانست و تاکید کرد: اما مطرح شدن این فکر در شرایطی که هنوز تغییر آنچنانی در شرایط ارزی کشور نسبت به گذشته ایجاد نشده کمی زود به نظر می رسد.

    وی داشتن ارز براساس نیاز واقعی کشور و نه نیازهای کاذب را شرط اصلی راه اندازی بورس عنوان کرد و گفت: اکنون مقطع مناسبی برای راه اندازی بورس نیست گرچه راه اندازی آن به سالم شدن فعالیت ها کمک خواهد کرد.
    ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی پیش از این از در حال بررسی بودن راه اندازی بورس ارز و حذف مرکز مبادلات ارزی خبر داده بود.
    پورفلاح یکی از مزایای راه اندازی بورس ارز را از بین رفتن نظام چند نرخی دانست و تصریح کرد: در این صورت است که امکانات به طور صحیح برای فعالیت ها فراهم خواهد شد و افراد براساس نیاز واقعی وارد بورس شده و کار می کنند.
    رییس پیشین کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران همچنین حذف مرکز مبادلات ارزی را که در سال 1391 با هدف سازماندهی بازار ارز راه اندازی شده بود گامی مثبت ارزیابی کرد و با تاکید براینکه دولت نیز بایدارز های خودرا برای راه اندازی بورس ارائه کند، گفت: راه اندازی بورس ارز تسریع در کارها ایجاد خواهد کرد.
    پورفلاح با بیان آنکه راه اندازی بورس ارز برای صادرکنندگان فضای مطمئن تری را ایجاد خواهد کرد، گفت: آنان از این سیاست استقبال خواهند کرد گرچه در کوتاه مدت آن را مورد پذیرش قرار ندهند.
    عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران راه اندازی بورس ارز را گامی موثر در جلوگیری از فعالیت های دلالی و زیرپله ای در زمینه ارز عنوان و در عین حال برخورد فیزیکی و قهری با فعالان غیرمجاز ارز را کاری غیرمنطقی توصیف کرد.
    وی تاکید کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که کسی دنبال فعالیت زیرپله ای و دلالی نرود و بورس ارز مکانی مطمئن برای همه فعالان ارزی باشد.
    پورفلاح رفتن به سمت بازار آزاد و تعیین شدن نرخ ها براساس نظام عرضه و تقاضا را سیاست گریزناپذیر کشور قلمداد کرد که خواه ناخواه باید به این سمت رفته و در عین حال درک شرایط و مد نظر قرار دادن امکانات را از ملزومات اولیه رسیدن به این سیاست دانست.
    یادآوری می شود، به دنبال متلاطم شدن بازار ارز در سال 1391 و نوسانات شدیدی که بوجود آمد دولت وقت تصمیم به ایجاد مرکزی تحت نام مرکز مبادلات ارزی گرفت که مدیریت آن برعهده بانک مرکزی نهاده شد اما در عین حال نتوانست بازار را ساماندهی نماید.
    گفتنی است در طول سال های گذشته مدیران ارشد بانک مرکزی به دلیل ناآشنا بودن با مکانیزم های بازار سرمایه عموما با تاسیس بورس ارز مخالفت می کردند اما رئیس کل فعلی بانک مرکزی که با مکانیزم های بازار سرمایه به طور کامل آشناست، قصد دارد از پتانسیل های بازار سرمایه برای ساماندهی بازار ارز استفاده کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو