عصر خودرو

چیت چیان در مصاحبه با بلومبرگ خبر داد :

برگزاری مناقصه‌های بزرگ تولید برق تجدیدپذیر در ایران تا پایان سال

عصر بازار- وزیر نیرو گفت: ایران در حال برنامه ریزی برای برگزاری اولین مناقصه پروژه های مربوط به انرژی های تجدید پذیر تا پایان امسال است و ممکن است ۱۲ میلیارد دلار تا تکمیل پروژه های تولید برق پاک در این بخش سرمایه گذاری شود.

برگزاری مناقصه‌های بزرگ تولید برق تجدیدپذیر در ایران تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران در حال برنامه ریزی برای برگزاری اولین مناقصه پروژه های مربوط به انرژی های تجدید پذیر تا پایان امسال است و ممکن است 12 میلیارد دلار تا تکمیل پروژه های تولید برق پاک در این بخش سرمایه گذاری شود.
    حمید چیت چیان، وزیر نیروی ایران در مصاحبه ای در لندن گفت، این کشور قصد دارد در طی 5 سال آینده  5 گیگاوات و تا سال 2030، 2.5 گیگاوات دیگر انرژی تجدید پذیر تولید نماید. ایران که پس از توافق هسته ای سال گذشته، درهای خود را به روی سرمایه گذاران بین المللی گشوده، به محل حضور سرمایه گذاران تولید انرژی پاک تبدیل شده است.
    چیت چیان گفت: «ما قرار نیست به هیچ وجه از پول نفت در این بخش استفاده کنیم...همه سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی و شرکت های داخلی و خارجی انجام خواهد شد.»
    در طی 6 ماهه لغو تحریم ها، حداقل 150 هیئت تجاری به تهران سفر کرده اند. در حالی که تجار و دیپلمات ها از باز شدن درهای بازار 78 میلیون نفری ایران سخن می گویند، اما به دلیل عدم تمایل بانک ها و موسسات مالی غربی به همکاری با ایران، روند انعقاد قراردادها کند بوده است.
    چیت چیان گفت، تهران به دنبال همکاری با کشورها و شرکت هایی است که بهترین شرایط مالی را پیشنهاد می دهند، نه اولویت دادن به روابط سیاسی و تاریخی. وزارت نیرو در حال مذاکره با برخی از بزرگترین شرکت های فعال در زمینه انرژی های تجدید پذیر از جمله وستاس ویند سیستمز و زیمنس ویند پاور است.
    خوان آراتوسه، مدیر بخش فروش شرکت وستاس ماه گذشته گفته بود، ایران می تواند یک بازار جدید مهم برای انرژی بادی باشد. شرکت ایران خودرو نیز در حال مذاکره با شرکت ال جی اینترنشنال کره جنوبی برای تولید مشترک خودروهای برقی است.
    محمد حسن حبیب الله زاده، کاردار ایران در انگلیس گفت: «بسیاری از شرکت ها در طی چند ماه گذشته، توافقاتی را امضا کرده اند. برق یکی از مهمترین حوزه هاست.»
    وی افزود، بسیاری از نیروگاه های ایران بیش از 40 سال عمر دارند و نیاز به بازسازی و افزایش توان دارند و دولت ایران قصد دارد در طی 7 سال آینده مجموعا 50 میلیارد دلار در سیستم برق خود سرمایه گذاری نماید.
    وزارت نیروی ایران بسته به نوع تکنولوژی و اندازه نیروگاه، 12 پروژه مجزای زیر 100 مگاوات را برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر تعریف کرده است که قرار است به مناقصه گذاشته شود.
    چیت چیان گفت، ایران احتمالا در چند مرحله مناقصه یک گیگاوات انرژی بادی و تا 3 گیگاوات انرژی خورشیدی را برگزار خواهد کرد. ایران همچنین به دنبال ساخت نیروگاه های زیست توده ای و بیوترمال و سواپ گاز برای تولید برق با ارمنستان است.
    ایران همچنین ممکن است انرژی خورشیدی را به سیستم سواپ انرژی خود اضافه کند. قبل از تحریم ها ایران با استفاده از این سیستم قادر بود در قبال فروش نفت خام، فراورده های نفتی خریداری کند. بر اساس برنامه موسوم به «انرژی خورشیدی برای خدمات» توسعه دهندگان و مالکان زمین ها درآمد حاصل از فروش برق تولیدی را تقسیم خواهند کرد.
    ایران در حال حاضر 80 درصد از برق خود را از گاز طبیعی تولید می کند و قصد دارد این رقم را تا پایان سال آینده به 90 درصد برساند.

    برچسب ها