عصر خودرو

برگزاری میز صنعت خودرو در بورس تهران

عصر بازار: میز صنعت خودرو سه شنبه مورخ ۲۷ مرداد در تالار حافظ برگزار شد.

برگزاری میز صنعت خودرو در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، سه شنبه مورخ 27 مرداد ماه میز صنعت خودرو در محل تالار حافظ برگزار شد و دکتر قالیباف اصل در جمع اعضای انجمن صنفی صنعت خودرو و مدیران عامل شرکت های خودرویی، قطعه سازان و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس تهران اظهار داشت: هدف از برگزاری میز صنعت بررسی نحوی کمک به صنایع بورسی  در حوزه کسب و کار است.  در این جلسات انتظاراتی که بازار سرمایه از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دارد و همچنین انتظاراتی که آنها از بازار سرمایه دارند بیان می شود.

    مدیرعامل بورس تهران بر اهمیت صنعت خودرو در بورس تاکید کرد و افزود: در سال های 2007 و 2008 زمانی که اقتصاد آمریکا با بحران مواجه شد، به دلیل مشکل مالی شرکت جی ام،  دولت  در بازار سرمایه دخالت کرد و 60 درصد سهام آن را خرید. این امر حاکی از اهمیت این صنعت در اقتصاد امریکا می باشد. در چنین شرایطی دولت آن کشور اعلام کرد ما سهامدار خاموش هستیم و در مدیریت آن دخالت نخواهیم کرد. پس از این اتفاق جی ام همان شرکت خصوصی سابق است زیرا این شرکت اعتبار اقتصاد آنها می باشد.

    قالیباف اصل گفت: صنعت خودرو یک صنعت مهم در کشور ما می باشد. نام خودرو سازان با تاریخ صنعت این کشورعجین شده است و در بازار سرمایه یک جایگاه خوبی را داشتند.

    وی ادامه داد: در اقتصاد باید شفافیت وجود داشته باشد تا سرمایه گذار اعتماد کند و بازدهی مناسبی را در بازار سرمایه کسب کند. همچنین میزان تامین مالی که این شرکت ها می توانند از بازار سرمایه انجام دهند می تواند بخش مهمی از  کل تامین مالی باشد که در اقتصاد کشور انجام می شود.

    مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم  بازار سرمایه بتواند به رفع مشکلات این صنعت کمک کرد تا اتفاقات مثبتی برای آنها روی دهد.

    سخنگوی بورس تهران هم اندیشی برای اتخاذ تصمیمات مناسب تر را با اهمیت دانست و اظهار داشت: در این جلسات می شود با تفکر و هم اندیشی بر روی مسائل صنعت به یک تصمیم جمعی رسید و با توجه به جایگاه بورس می توان پیشنهادات نهایی را به مراجع ذیصلاح منتقل کرد. در ضمن باید به صورت جامع تر به وضعیت صنعت خودرو سازی نگاه کرد و راه حل هایی که دارای پایه و بنیان علمی باشد را اتخاذ کرد.

    مدیرعامل بورس اساس بازار سرمایه را بر مبنای اعتماد دانست و گفت: قوانین باید با ثبات و بلند مدت وضع شوند. همچنین قوانین باید پایه رقابتی داشته باشند زیرا قوانین رقابتی در بورس مقبول است و بورس برای اقتصاد آزاد و رقابتی است.

    قالیباف اصل تصمیمات کوتاه مدت را موجب آسیب به جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: نمی توان با تصمیمات ناگهانی موجبات کاهش سود یک صنعت یا شرکت را فراهم ساخت، زیرا آسیب آن به جامعه می رسد و خدشه بر اعتماد جامعه وارد می کند.

    وی گفت: بازار سرمایه اگر جایگاه خود را در اقتصاد پیدا کند، بنگاه های اقتصادی ما دیگر با مشکل برای تامین مالی مواجه نمی شوند و نیاز به تامین مالی صِرف از طریق سیستم بانکی را نخواهند داشت. صنایع مختلف و صنعت خودرو باید بتوانند خیلی راحت از بازار سرمایه تامین مالی کنند به شرط آنکه عوامل مختلف از قبیل ثبات، اعتماد، شفافیت و بهبود فضای کسب و کار در صنعت اتفاق بیفتد.

    وی سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو را با اهمیت دانست و گفت: در شرایط فعلی برای سرمایه گذار خارجی انگیزه بالایی برای حضور وجود دارد ولی  دخالت ها و تصمیمات ناگهانی و کوتاه مدت، ریسک های زیادی را به همراه خواهد داشت. امکان دارد سرمایه گذار خارجی علی رغم کسب بازدهی در کوتاه مدت، به واسطه دید و نگرش بلند مدت، از حضور و سرمایه گذاری منصرف شود.

    وی در پایان گفت: باید با هم اندیشی و خرد جمعی چگونگی کمک به صنعت خودرو مشخص شود، تا هم جایگاه رقابتی آن بهتر شود و هم ثباتی که به آن نیاز داریم به دست آید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو