عصر خودرو

سبد نفتی اوپک به کمتر از ۴۳ دلار رسید

عصر بازار- قیمت نفت اوپک با ۳۱ سنت کاهش به ۴۲.۸۸ دلار در هر بشکه رسید که ۵.۱۴ دلار از بیشترین قیمت سال ۲۰۱۶ کمتر است.

سبد نفتی اوپک به کمتر از ۴۳ دلار رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه 24 تیر ماه با 31 سنت کاهش نسبت به قیمت روز قبل 42.88 دلار در هر بشکه فروخته شد.

    بر اساس آمار اوپک، این سبد نفتی روز چهارشنبه گذشته 43.19 دلار در هر بشکه معامله شده بود.

    سبد نفتی اوپک 20 خرداد ماه رکورد بالاترین قیمت این نوع نفت را شکست و به 48.02 دلار در هر بشکه رسید. از اینرو سبد نفتی اوپک 5.14 دلار با بیشترین قیمت خود در سال 2016 فاصله گرفته است.

    در روزهای پایانی هفته گذشته، قیمت نفت به دنبال هشدار آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تاثیرگذاری فزونی عرضه نفت در جهان بر قیمت‌ها و انتشار آمارها یک افزایش غیرمنتظره هفتگی در ذخایر نفت خام آمریکا کاهش یافت.

    آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد ذخایر نفت طی ماه گذشته همچنان افزایش یافته است و ذخیره‌سازی روی آب (یکی از گران‌ترین روش‌های ذخیره سازی) به بالاترین سطح در 7 سال اخیر رسیده است.

    اما پس از اینکه آمارها نشان داد که آمریکا و چین بزرگ‌ترین مصرف کننده‌های انرژی در جهان چشم‌انداز تقاضا برای نفت را تقویت کرده‌اند، قیمت نفت در روز جمعه اندکی افزایش یافت و هفته گذشته را با اندکی قیمت بالاتر به پایان برد.

    این افزایش زمانی تشدید شد که خبر وقوع کودتا در ترکیه منتشر شد؛ چراکه قیمت نفت در جریان بی‌ثباتی در غرب آسیا بالا میرود، ترکیه که در میان اروپا و غرب آسیا قرار دارد، یک تولیدکننده بزرگ نفت نیست اما منطقه مهمی به لحاظ وجود خطوط انتقال نفت محسوب می‌شود.

    نفت برنت در روز جمعه تا بیش از 48 دلار نیز قیمت گذاری شد اما با قیمت 47.61 دلار در هر بشکه معاملات را به پایان برد. آخرین قیمت نفت خام آمریکا نیز 45.95 دلار در هر بشکه ثبت شد.

    کمترین قیمت نفت اوپک که تاکنون ثبت شده است به چهارشنبه 20 ژانویه برابر با 30 دیماه 94 باز می‌گردد که 22.48 دلار در هر بشکه فروخته شد که کمترین قیمت سبد نفتی اوپک از سال 2003 تاکنون نیز به شمار می‌رود.

    سبد نفتی اوپک سال 2016 را با 31.79 دلار آغاز کرد تاکنون توانسته است قیمت بالای 48 دلار را نیز تجربه کند.

    متوسط قیمت نفت اوپک در سال 2016 تاکنون 36.85 دلار در هر بشکه بوده که کمترین قیمت آن از سال 2004 به شمار می رود.

    سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات، میناس اندونزی و مِرِی ونزوئلا است.

    برچسب ها