عصر خودرو

یک مسوول صنعت نفت اعلام کرد؛

مذاکره ایران و چین برای واگذاری دو میدان مشترک نفتی

عصر بازار- ایران و چین درباره توسعه فازهای جدید دو میدان مشترک نفت در غرب کشور مذاکره می کنند.

مذاکره ایران و چین برای واگذاری دو میدان مشترک نفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بزرگترین میدان های نفتی ایران در غرب کشور در کنار مرزهای عراق قرار دارند و با توجه به سرمایه گذاری هنگفت عراقی ها با کمک شرکت های بین المللی برای بهره برداری از این میدان های مشترک، وزارت نفت، توسعه هر چه سریعتر این میدان ها را جزو اولویت های کاری خود اعلام کرده است.
    در این میان، توسعه فازهای نخست دو میدان آزادگان شمالی و یادآوران را شرکت های چینی انجام دادند و با توجه به متن قرارداد، برای واگذاری فاز دوم این میدان ها، آنها باید در اولویت قرار بگیرند.
    بر این اساس، باید مذاکرات اولیه با شرکت های چینی انجام و پیشنهادات آنها دریافت شود تا در صورت به توافق نرسیدن، مذاکره با سایر شرکت ها انجام شود.
    عبدالمحمد دلپریش مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: مذاکره با چینی ها برای تعیین تکلیف فاز دوم توسعه میدان های آزادگان شمالی و یادآوران ادامه دارد.
    وی افزود: هنوز احتمال ادامه همکاری با شرکت نفت چین سی ان پی سی (CNPC) در فاز دوم طرح توسعه میدان آزادگان شمالی وجود دارد، اما مذاکرات نهایی و منجر به توافق نشده است.
    وی همچنین از ادامه مذاکرات برای تعیین تکلیف فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یادآوران خبر داد و گفت: در این میدان نیز مذاکره با شرکت سینوپک چین که فاز اول یادآوران را توسعه داد، ادامه دارد.
    دلپریش درباره میدان هایی که در قالب مدل جدید قراردادی صنعت نفت ارایه می شوند، اضافه کرد: قراردادهای شرکت ملی نفت ایران محدود به این مدل جدید قراردادی نخواهد بود و استفاده از دیگر مدل های قراردادی مانند بیع متقابل و EPC (مهندسی، تامین کالا و ساخت)و EPCF ( مهندسی، تامین کالا، ساخت و تامین مالی) نیز همچنان در دستور کار قرار دارد.
    وی ادامه داد:در برگزاری مناقصه های نفتی، هم توسعه میدان های جدید (Green Fields) و هم افزایش ضریب بازیافت در میدانهای توسعه یافته (Brown Fields) مورد تاکید است.
    به گفته دلپریش، در میدان های توسعه یافته که هدف ازدیاد برداشت دنبال می شود، فناوری حرف نخست را می زند و در میدان های جدید، سرمایه گذاری رکن اصلی است.
    وی به تهیه فهرست شرکت های صاحب صلاحیت ایرانی برای فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید اشاره کرد و گفت: شرکت های تایید شده، از بهترین شرکت های فعال در صنعت نفت کشور به شمار می روند.
    میدان یادآوران، از میدان های نفتی مشترک ایران است، که در استان خوزستان در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر، واقع شده است. حجم نفت درجای این میدان نفتی 17 میلیارد بشکه برآورد می شود.
    میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد که یکی از میدان های نفتی عراق است قرار دارد. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می شود.
    وزارت نفت دولت یازدهم به توسعه این میدان مهم که گفته می شود قرار است به عنوان بزرگترین میدان نفت ایران معرفی شود، توجهی ویژه دارد و تاکنون حدود 40میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت کرده است.
    میدان آزادگان شمالی از دیگر میدان های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که میزان نفت درجای آن معادل 6.5 میلیارد بشکه برآورد شده است. طرح توسعه این میدان در دو فاز هریک با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده است که با بهره برداری هر دو فاز آزادگان شمالی، تولید از این میدان در مجموع 150 هزار بشکه نفت خواهد بود.
    میدان آزادگان شمالی با مساحتی حدود 460 کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود 120 کیلومتری غرب اهواز در مرز مشترک بین ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است.

    برچسب ها