عصر خودرو

صادرکنندگان در جستجوی بازارهای جدید ;

سد عراقی ها بر سر راه صادرات سیمان

عصر بازار- کارشناسان اقتصادی معتقدند مشکلاتی از قبیل قطع صادرات به عراق، مازاد تولید در کارخانه و کاهش تقاضای بازار از اصلی ترین چالش های صنعت سیمان است.

سد عراقی ها بر سر راه صادرات سیمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عراق جز 5 کشور اصلی در روابط تجاری با ایران محسوب می شود، اما قوانین و تصمیماتی همچون تغییر استاندارد کالاها، درخواست مجوزهای جدید از صادر کنندگان ایرانی و اخذ گواهی مبدا از سفارت عراق  موجب شده که صادرات سیمان به این کشور قطع شود و مازاد سیمان تولیدی در انبارها تبدیل به معضل شده است.

    **رکود اقتصادی دلیل اصلی قطع واردات سیمان به عراق

    عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کار فرمایان صنعت سیمان در خصوص دلیل اصلی قطع واردات سیمان به عراق گفت: از ابتدای سال جاری رکود وسیعی دامنگیر اقتصاد عراق بوده و همچنین کاهش قیمت نفت و بودجه های عمرانی در این کشور موجب شده تا مسئولین آن تصمیم به قطع واردات بگیرند.

    وی در ادامه اظهار داشت: طی مذاکراتی که با مسئولین عراقی داشته ایم وعده هایی در جهت از سرگیری واردات سیمان به عراق داده اند و اعلام کردند که قطع واردات این کالا به صورت موقتی اتخاذ شده است.

    شیخان اذعان داشت: ظرفیت تولید سیمان کشور در حال حاضر 80 میلیون تن بوده و 30تن مازاد به کشورهای دیگر صادر می شود.

    وی افزود: عراق با واردات 15 میلیون تن در سال اولین مشتری سیمان بوده و کشورهایی همچون پاکستان، ترکمنستان، روسیه، افغانستان و کشورهایی آفریقایی و حوزه خلیج فارس از دیگر خریداران سیمان ایران هستند.

    وی با اشاره به هزینه های بالای حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی و مشکلات بانکی حاصل از تحریم ها و قیمت پایین سیمان در بازارهای جهانی تصریح کرد: سیمان یک کالای صادراتی نبوده و در بیشتر کشورهای تولید کننده فقط 5 درصد کل تولیدات صادر می شود اما به جهت مازاد تولید در کارخانه های ما و همچنین کاهش تقاضا و رکود حاکم بر بازار مجبور هستیم به بازارهای صادراتی بیندیشیم.

    رئیس انجمن سیمان تاکید کرد: تا به حال علی رغم قول های مکرر هیچگونه تسهیلاتی از سوی دولت به صادرکنندگان سیمان داده نشده  و در صورت ادامه این روند، قادر به یافتن بازارهای جدیدی برای این محصول صنعتی نخواهیم بود.


    **صادر کنندگان سیمان در جستجوی بازارهای جدید

    ولی الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: مشکلات متعدد موجود در داخل عراق باعث شده تا بازار این کشور برای صادرات محصولات ایرانی، بازار با ثباتی نباشد و در نتیجه در حوزه  صادرات سیمان، باید به کشورهای آفریقایی، آسیای شرق و میانه بیندیشیم.

    وی در ادامه با اشاره به انباشت سیمان در انبارهای کارخانجات تولید سیمان، افزود: اگر نیاز باشد دولت نیز در چار چوب بسته حمایتی از صادر کنندگان پشتیبانی خواهد کرد و از طریق ارائه تسهیلات، روند صادرات به کشورهای دیگر جهانی را سرعت می بخشد.

    اما در حال حاضر یکی از اصلی ترین چالش ها، مازاد تولید در کارخانه های سیمان و کاهش تقاضای بازار است؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند که صنعت سیمان نیز مانند برخی صنایع همچون خودرو سازی و پتروشیمی شبه دولتی بوده و از حمایت های قوه مجریه برخوردار است تا جائیکه اگر این حمایت ها قطع شود ممکن است بسیاری از کارکنان کارخانجات سیمان تعدیل شده و خطوط تولید از کار بیفتد.

    **لزوم رقابتی شدن فعالیت کارخانه های سیمان

    مهدی پور قاضی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران  گفت: اصولا سیمان یک کالای صادراتی نبوده و بلکه کالای مصرفی به حساب می آید و در بیشتر کشورهای دنیا برای صادرات آن هزینه ای صرف نمی شود.

    وی با اشاره به مازاد تولید در کارخانجات سیمان اذعان داشت: کارخانه های سیمان بایستی با هم رقابت کنند و همچنین متناسب با ظرفیت بازار تولید داشته باشند.

    قطع صادرات سیمان به کشور عراق پیامدهای ناگواری برای کارخانجات و کارگران آنها در پی خواهد داشت و دولت باید تمام توان خود را به کار گیرد تا از وقوع اتفاقات ناگوار در این صنعت جلوگیری کند.

    برچسب ها