عصر خودرو

بازگشایی گذرگاه نفتی ترکیه پس از کودتا

عصر بازار- گذرگاه نفتی دریایی "بسفر" در استانبول که روز شنبه (٢٦ تیر ماه) در پی کودتای نظامی ترکیه تعطیل شده بود، پس از چندین ساعت بازگشایی شد.

بازگشایی گذرگاه نفتی ترکیه پس از کودتا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، منابع خبری ترکیه اعلام کردند تنگه بسفر در استانبول که مسیر رفت و آمد نفتکشها است و استانبول را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می کند، پس از چندین ساعت تعطیلی در روز شنبه (٢٦ تیر ماه) در پی آن چه دولت ترکیه آن را کودتای نظامی خواند، بازگشایی شد.

    این تنگه ١٧ مایلی که دریای سیاه را به مدیترانه وصل می کند، یکی از مهمترین گذرگاه های نفتی دریایی محسوب می شود و سهم آن در عرضه جهانی این کالا سه درصد است.

    نیروهای امنیتی دولت ترکیه روز شنبه (٢٦ تیر ماه) به منظور سرکوب خشونتها و درگیرهای کودتای نظامی در آنکارا و استانبول دست به مبارزه زدند.

    یک سخنگوی شرکت ترنسنفت روسیه اعلام کرد که شهر بندری نووراسییسک در سواحل دریای سیاه فعالیت عادی خود را با ترکیه از سر گرفته و در حال حاضر چندین نفتکش در این بندر آماه عملیات بارگیری است که تا ٢٥ ژوئیه (دوشنبه چهارم مرداد ماه) بدون تأثیر پذیری از آن چه در گذرگاه بسفر اتفاق افتاده، به آنجا اعزام خواهد شد.

    منابع خبری رویترز از لنگر انداختن حدود 10 فروند کشتی نفتکش در سواحل استانبول، در قسمت شرقی این تنگه خبر دادند که همچنان منتظر دستور حرکت به سمت این تنگه باریک هستند.

    یک شرکت خط لوله وابسته به شرکت بی پی انگلستان نیز که فعالیت خط لوله آذربایجان به ترکیه از مسیر گرجستان را اداره می کند، اعلام کرد که هیچ خللی در ارسال محموله ها وارد نشده و عملیات خطوط لوله عادی است.

    همچنین یک منبع خبری از شرکت دولتی سوکار آذربایجان تصریح کرد که انتقال نفت به هاب جیحان در قسمت جنوب ترکیه بدون هیچ مشکلی انجام شد. جیحان هاب حمل و نقل نفت و گاز روسیه، خاورمیانه و آسیای مرکزی محسوب می شود.

    عبور سالانه ٤٨ هزار کشتی و نفتکش از تنگه بسفر استانبول، این منطقه را تبدیل به یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای دریایی کرده است.

    برچسب ها