عصر خودرو

در گفت‌وگو با یک فعال بازار سرمایه مطرح شد

صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت یک تهدید است یا فرصت؟

عصر بازار- مسئولان بانک مرکزی معتقدند انتشار اوراق با درآمد ثابت باعث شده که کاهش نرخ سودهای سپرده بانکی به سمت پایین چسبنده نباشد، اما یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این باره می گوید انتشار اوراق بدهی یک بار مالی را از دوش بانک مرکزی برمی دارد.

صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت یک تهدید است یا فرصت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عزت الله صیادنیا طیبی درباره انتشار اوراق بدهی اظهار کرد: صندوق‌های با درآمد ثابت در شرایط فعلی که نرخ بهره‌های بانکی پایین آمده یکی از ابزارهای جایگزین برای سرمایه گذارای است که به دنبال ریسک نیستند، چرا که در صندوق های سهام سرمایه‌گذاران باید ریسک را بپذیرند. بنابراین یک سال امکان دارد سود مناسبی داشته باشند وسال دیگر ضرر دهند.

    وی افزود: در صندوق های با درآمد ثابت مدیر صندوق حداقل بازدهی را برای سرمایه‌گذاران تضمین می کند و در نهایت اگر توانست، بازدهی بالاتری هم به دست می آورد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا این صندوق ها باعث نشده‌اند که پول سرمایه گذاری در سهام به سمت اوراق بدهی برود، گفت: من فکر می‌کنم سرمایه گذاران اندکی هستند که دربازار سهام و اوراق بدهی جا به جا می شوند. این بازارها از هم تفکیک شده هستند و اکثر مشتریان صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مشتری بانک هستند که ریسک گریزند اما آنها که در صندوق های سهام سرمایه گذاری می کنند  سرمایه خود را آورده اند که ریسک کنند و در مقابلش بازدهی به دست آورند.

    طیبی با اشاره به موضع بانک مرکزی نسبت به صندوق های با درآمد ثابت تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بانک مرکزی علیه صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت موضع گرفته آنها فکر می‌کنند که این صندوق‌ها باعث می‌شوند که نرخ های بهره به سمت پایین چسبنده نباشند، اما همانطور که گفتم سرمایه‌گذاران در اوراق سهام و بدهی تفکیک شده‌اند. مسئولان بانک مرکزی باید اجازه دهند صندوق های با درآمد ثابت گسترش پیدا کنند.

    وی ادامه داد: دولت برای پرداخت بدهی هایش دو راه  پیش رو دارد یا اینکه از بانک مرکزی قرض کند و از این طریق بدهی ها را تسویه کند که این موضوع باعث رشد پایه پولی و تورم می شود. در نتیجه سیاست های دولت در سه سال اخیر که به درستی در راستای کاهش تورم بوده  از بین می رود. راه دوم این است که دولت اوراق بدهی منتشر کند که این گزینه تنها راه موجود برای پرداخت بدهی و در عین حال به وجود نیامدن تورم است. در نتیجه دولت در آینده اکثر بدهی هایش را از طریق انتشار اوراق پرداخت خواهد کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه امسال حدود 30 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره و خزانه منتشر خواهد شد گفت: بنگاه های خصوصی توانایی مالی  برای خرید این اوراق ندارند پس صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت باید وارد این عرصه شوند و این اوراق را خریداری کنند این صندوق ها پول را از بانک بیرون می کشند و روی اوراق بدهی سرمایه گذاری می کنند.

    طیبی ادامه داد: سررسید این اوراق بلند مدت است و هرچه نرخ بهره بانکی کاهش یابد بازدهی اوراق افزایش خواهد یافت در نتیجه با کاهش نرخ سود بانکی قیمت این اوراق افزایش یافته است.

    برچسب ها