عصر خودرو

اویل پرایس گزارش داد

نیاز ایران به ۱۸۵ میلیارد دلاری سرمایه برای افزایش ۲ برابری تولید نفت

عصر بازار- ایران برای رسیدن به هدف بلندپروازانه افزایش ۲ برابری تولید و صادرات نفت خود نیازمند سرمایه گذاری های جدید ۱۸۵ میلیارد دلاری در طی ۵ سال آینده است.

نیاز ایران به ۱۸۵ میلیارد دلاری سرمایه برای افزایش ۲ برابری تولید نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت، ایران پس از بازپس گیری 80 درصد از سهم از دست رفته اش از بازار نفت اکنون قصد دارد در صورت بهبود وضعیت بازار، صادرات خود را دو برابر کند.

    بسیاری معتقد بودند که بازگشت صادرات نفت ایران به سطح قبل از تحریم ها زمان خواهد برد، اما ایران با افزایش سریع صادرات نفت خود در یک بازه زمانی کوتاه کارشناسان را شگفت زده کرده است.
    بخشی از این موفقیت ایران را می توان مدیون کاهش عرضه کشورهای دیگر دانست که به ایران کمک کرد تا صادرات خود را به سرعت افزایش دهد. اگر تولید دیگر کشورها مختل نمی شد، ایران دشوار می توانست در شرایطی که بازار با مازاد عرضه مواجه است، صادرات خود را به این سرعت افزایش دهد.
    اما دو برابر کردن صادرات نفت ایران نسبت به سطح فعلی کاری بسیار دشوار خواهد بود زیرا هم لیبی و هم نیجریه که از اعضای اوپک به شمار می روند در حال برداشتن گام هایی برای افزایش مجدد تولید نفت خود هستند. مجموعه ای از این اقدامات موجب شده تا تولید نفت اوپک به 32.9 میلیون بشکه در روز یعنی بالاترین سطح 8 سال گذشته برسد.
    با نزدیک شدن قیمت ها به سطح 50 دلار، تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا نیز رو به افزایش گذاشته است. این نشان می دهد که تولید کنندگان نفت شیل آمریکا در صورت افزایش بیشتر قیمت، تولید خود را بالا خواهند برد.
    اما ایران برای رسیدن به هدف بلندپروازانه خود، نیازمند سرمایه گذاری های جدید 185 میلیارد دلاری در طی  5 سال آینده است. هرگونه سرمایه گذاری جدید از سوی شرکت های غربی نه تنها نیازمند افزایش بیشتر قیمت نفت است، بلکه فضای مساعدتر تجاری در ایران را نیز می طلبد.
    تنها تعداد معدودی از شرکت های بزرگ نفتی نظیر توتال و لوک اویل نسبت به سرمایه گذاری در ایران ابراز تمایل کرده اند، اما تعداد زیادی از شرکت های بزرگ نظیر بریتیش پترولیوم، انی، رپسول و دیگران در کنفرانسی در تهران شرکت کرده اند.

    برچسب ها