عصر خودرو

یک مسئول نفتی اعلام کرد:

۸۰ درصد بازار اروپا را پس گرفتیم

فروش نفت با تخفیف ویژه نداریم

عصر بازار- مدیرامور بین‌الملل شرکت نفت با رد فروش و صادرات نفت ایران با تخفیف‌های ویژه، اعلام کرد: ۸۰ درصد بازار از دست رفته نفت ایران در اروپا را پس گرفتیم.

۸۰ درصد بازار اروپا را پس گرفتیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحسن قمصری با بیان اینکه ایران هیچ نفت ذخیره شده ای بر روی آب ندارد، گفت: البته مقدار ناچیزی میعانات گازی بر روی آب است علت آن هم این است که این مواد مصرف دائمی ندارند و بعضی مواقع تا پیدا شدن مشتری روی آب می ماند.

    عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت در خصوص فروش تک محموله های نفتی (SPOT) هم اظهار داشت: مشتریان معمولا نفت مورد نیاز خود را با انعقاد قراردادهای بلندمدت با فروشندگان این محصول تهیه می کنند اما معمولا حدود 20 درصد نیاز خود را با هدف حرکت با جریان بازار و بهره بردن از نفت ارزان از طریق خرید تک محموله تهیه می‌کنند.

    به گفته مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت در واقع این شرایط بازار است که تعیین می‌کند چه میزان نفت از طریق انعقاد قراردادهای بلند مدت و چه میزان به صورت تک محموله، تهیه شود. وی ادامه داد: در برخی مواقع خاص از جمله زمانی که به دلیل تعمیرات، مشکلات امنیتی و مواردی از این قبیل، روند تولید از صادرات سبقت می گیرد، فروشنده نیز ترجیح می دهد که نسبت به فروش تک محموله اقدام کند.

    قمصری در مورد میزان صادرات نفت ایران به اروپا و مقایسه آن با دوران پیش از تحریم، گفت: آمارهای واقعی که از بارگیری نشأت می‌گیرد، نشان می‌دهد که حدود یک چهارم از نفت صادراتی ایران به اروپا ارسال می‌شود و می توان گفت که به سطح صادرات پیش از تحریم بسیار نزدیک شده ایم.

    وی ادامه داد: هم اکنون حتی حجم قراردادهای ایران با اروپا فراتر از دوران پیش از تحریم هاست؛ در حقیقت می توان گفت که ایران هم اکنون 80 درصد بازارهای پیش از تحریم را باز پس گرفته است.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت درباره ادعای یک رسانه غربی مبنی بر افت صادرات نفت ایران در ماه ژوئن، گفت: کاهش صادرات در یک ماه اصلا ملاک خوبی نیست، گاهی بارگیری دچار تاخیر می‌شود و گاهی خریدار مشکل دارد و نمی‌تواند پذیرای نفت خریداری شده باشد و درخواست می کند که بارگیری در ماه بعد انجام گیرد، بنابراین حداقل بازه 3 ماهه لازم است که بگوییم صادرات کاهش یا افزایش داشته است.

    قمصری درباره فروش نفت تخفیف دار هم توضیح داد: ایران تاکنون سهم خود را بدون تخفیف باز پس گرفته است؛ هرچند که کشورهای بسیاری برای بالابردن سهم خود از بازار، بهای نفت را به بازی می‌گیرند اما اعتبار ایران آنقدر بالاست که مشتریان صرفا به دلیل امنیت عرضه و اعتبار، بدون توجه به تخفیف بها برای خرید نفت به ایران مراجعه می‌کنند.

    برچسب ها