عصر خودرو

عملیات نصب سکوی ١٩A پارس‌جنوبی امروز انجام می‌شود

عصر بازار- عملیات نصب سکوی ١٩A پارس جنوبی در موقعیت خود تا ساعاتی دیگر در خلیج فارس آغاز می شود.

عملیات نصب سکوی ١٩A پارس‌جنوبی امروز انجام می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فاز ١٩ پارس جنوبی از جمله فازهای اولویت دار وزارت نفت برای بهره برداری است که امسال این فاز ٢ میلیارد فوت مکعبی به بهره برداری می رسد، براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ٢ سکوی این فاز ١٩A و ١٩B راه اندازی می شوند، این درحالی است که تیرماه امسال نیز سکوی ١٩C نیز راه اندازی شد.

    با توجه به برنامه وزارت نفت برای برداشت هرچه سریعتر از میدان گازی پارس جنوبی و تدوین برنامه های کاری از سوی مجریان و پیمانکاران طرح، از ابتدای امسال عملیات ساخت سکوها از سرعت بیشتری برخوردار شد به نحوی که در تیرماه امسال شاهد بارگیری و حمل ٢ سکوی ١٩A و ٢١ پارس جنوبی از یارد خرمشهر شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات ایران دریایی بودیم. در این عملیاتها متخصصان ایرانی برای نخستین بار موفق شدند بدون حضور شرکتها و کارشناسان خارجی عملیات بارگیری و حمل ٢ سکوی فوق را به سمت موقعیت خود در خلیج فارس را انجام دهند.

    به گفته مجتبی رحیمی، رئیس روابط عمومی شرکت مهندسی وساخت تاسیسات دریایی ایران، شناور ابوذر 110 که دو سکوی ١٩A و ٢١ را به صورت همزمان به موقعیت خود در خلیج فارس حمل می کند، از روز چهارشنبه گذشته از عسلویه به سمت خیلیج فارس حرکت کرده است تا در صورت مساعد بودن شرایط جوی، ابتدا عملیات نصب سکوی ١٩A را انجام داده و به فاصله یک هفته تا 10 روز دیگر نیز عملیات نصب سکوی ٢١ نیز انجام دهد.

    برای نصب سکوی ١٩A پارس جنوبی باید ١٤ فرایند از سوی پیمانکار (شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران) با نظارت شرکت نفت وگاز پارس انجام شود که هم اکنون (شنبه، ٢٦ تیرماه) این فرایند درحال انجام است.

    با توجه به این که شرایط جوی برای عملیات نصب این سکو در پارس جنوبی مساعد نیست، اما براساس برنامه ریزی انجام شده، تا ساعاتی دیگر این عملیات اجرایی می شود.

    ایران در حالی طی سه سال اخیر افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است که کشور قطر به برداشت خود از این میدان اضافه نکرده است و به نظر می رسد تا پایان امسال و با وارد مدار شدن پنج فاز پارس جنوبی، فاصله ایران از کشور قطر در برداشت گاز از این میدان از بین رفته  و حتی از آنها پیشی خواهیم گرفت.

    فاز ١٩ پارس جنوبی در بلوک مرزی میدان مشترک گازی پارس جنوبی قرار گرفته است و به همین دلیل راه اندازی این فاز که معادل ٢ فاز استاندارد پارس جنوبی بوده، اهمیتی بسزا دارد.

    شرکت مهندسی وساخت تاسیسات دریایی ایران پیمانکار بخش فراساحل این فاز بوده و ساخت سکوها، احدات دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ، ٢ رشته خط لوله ٤ اینچ، یک رشته خط لوله ٣٦ اینچ و ٢ رشته خط لوله ١٨ اینچ در دستور کار خود قرار دارد.

    با اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی، روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز غنی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه 1.05 تن گاز مایع ال پی جی و روزانه 400 تن گوگرد تولید خواهد شد.

    به گزارش وزارت نفت، میدان گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا (معادل هشت درصد کل ذخایر گازی جهان و ٤٧ درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور)، ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی، ٧.٥ میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی نظیری در اقتصاد ملی کشور است.

    برچسب ها