عصر خودرو

چرا روسیه در مقایسه با اوپک خطر بزرگ‌تری برای قیمت نفت محسوب می‌شود؟

عصر بازار- اخیرا نگرانی‌های زیادی در رابطه با تاثیر اوپک بر قیمت نفت ایجاد شده است، چرا که بسیاری نگران هستند که افزایش صادرات نفت خام ایران وعربستان قیمت نفت را برای مدت نامعلومی پایین نگه دارد.

چرا روسیه در مقایسه با اوپک خطر بزرگ‌تری برای قیمت نفت محسوب می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پایگاه خبری اویل پرایس در این تحلیل نوشت: این در حالی است که روسیه، کشور صادرکننده نفتی که کمتر درباره‌ی تاثیر آن بر نفت بحث می‌شود، به‌طور بالقوه تاثیر بیشتری بر قیمت نفت می‌گذارد. اخیرا میزان صادرات نفت این کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

    براساس اطلاعات منتشر شده از وزارت انرژی روسیه، صادرات نفت تا اواخر ماه ژوئن در مقایسه با سال گذشته 4.9 درصد افزایش یافته و به 5.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    در حالی که از ماه جولای 2014 در هر ماه صادرات روسیه به کشورهای دیگر افزایش یافته است، صادرات در ماه ژوئن 2016، 1.14 درصد بیشتر از میزان صادرات در مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

    افزایش دو ساله صادرات، سال 2016 را برای روسیه به سالی شاخص در ارسال کالا به کشورهای دیگر تبدیل خواهد کرد.  با نرخ‌های کنونی، امسال صادرات با شکستن رکورد ثبت شده در سال 2007 که 25309 میلیون تن (108 میلیارد بشکه) بوده است، رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد. این‌طور به نظر می‌رسد که در سال 2016، صادرات نفت روسیه به طور چشم‌گیری از این سطح نیز بیشتر باشد که این خود نشان‌دهنده‌ی تمایل روسیه به رقابت با اوپک است.

    در حالی که ایران فروش جهانی نفت خود را افزایش می‌دهد، شباهت نفت خام یورال روسیه و نفت خام تولیدی ایران، تولیدکنندگان روسیه را ترغیب کرده تا برای حفظ سهم بازار، فروش بیشتری داشته باشند.

    به نظر می‌رسد که هیچ‌گاه رقابت این دو کشور کاهش نیابد. این بدان معنی است که نفت از مکان‌های مختلفی در سطح جهان تامین می‌شود که تاثیرات بر قیمت نفت را تحمیل می‌کند.

    فاکتوری مهم در روسیه، مالیات است که تولید وصادرات نفت را به فراورده‌ها ترجیح می‌دهد. به هرحال با تغییر سیاست‌ها، ممکن است که صادرات در حال افزایش روسیه مورد نقد قرار گیرد.

    برچسب ها