عصر خودرو

بازارها امروز و فردا تعطیل هستند;

احتمال افزایش قیمت نفت در پی ناآرامی‌های ترکیه

عصر بازار- از آنجا که ترکیه به عنوان یک کریدور اصلی معاملات انرژی محسوب می‌شود، تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه می‌تواند از طریق به خطر انداختن حمل‌ونقل محموله‌های نفتی از طریق این کشور، موجب تقویت قیمت نفت شود.

احتمال افزایش قیمت نفت در پی ناآرامی‌های ترکیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، شب گذشته، ارتش ترکیه اعلام کرد که قدرت را استانبول و آنکارا در اختیار گرفته است. اما ساعاتی بعد نخست‌وزیر بینالی ییلدریم تاکید کرد که کنترل کشور همچنان در اختیار دولت بوده و دولت در برابر کودتای ارتش مقاومت خواهد کرد.

    در تقاطع اروپا و آسیا،‌ ترکیه یک گذرگاه حیاتی برای حمل‌ونقل نفت خام از روسیه و عراق به دریای مدیترانه است. روزانه، میلیون‌ها بشکه نفت خام از آب‌ها و خطوط لوله این کشور عبور می‌کنند. این کشور همچنین در حاشیه نبرد گسترده در خاورمیانه قرار دارد.

    کریگ پیرونگ، رئیس موسسه مدیریت انرژی جهانی در دانشگاه هیوستون اعلام کرد: «هرگونه بلاتکلیفی در منطقه، همانند آنچه در فعل‌وانفعالات ترکیه و سوریه رخ داد، همواره موجب افزایش قیمت نفت می‌شود. تحلیلگران می‌خواهند ببینند که آیا این ناآرامی‌ها اثر سرریز بر تولیدکنندگان عمده نفت خام خواهد داشت یا خیر.»

    دیوید گلدوین، فرستاده ویژه سابق وزارت کشور در مسائل انرژی در زمان دولت اوباما اعلام کرد هنوز برای ارزیابی شرایط چشم‌انداز انرژی بسیار زود است.

    بازارهای جهانی امروز و فردا به دلیل تعطیلات آخر هفته بسته هستند، اما انتظار می‌رود اثر تحولات ترکیه روز دوشنبه در بازار نفت نمایان شود.

    تنگه‌های ترکیه، نظیر بسفر و داردانل، یکی از نقاط تخلیه ترانزیت نفت خام دریایی است که روزانه در حدود 2.9 میلیون بشکه نفت خام از آنجا عبور می‌کند.

    ترکیه همچنین خطوط انتقال نفت خام و میعانات نفتی را از کشورهایی چون عراق و آذربایجان به جیحان، شهری در جنوب ترکیه در خود جای داده است. خط لوله، باکو-تفلیس-جیحان که توسط شرکت بی‌پی کنترل می‌شود در سه ماهه نخست سال 2016، روزانه 740 هزار بشکه نفت خام را انتقال داده است. بر اساس اظهارات یکی از مقامات انرژی ترکیه، جریان نفت به جیحان مختل شده است.

    دست کم 10 نفتکش در زمان تلاش برای کودتا در بنادر ترکیه رویت شدند.  تلویزیون دولتی ترکیه شب گذشته گزارش داد که دو پل در بسفر در نزدیکی استانبول توسط ارتش مسدود شده است. تنگه‌های این کشور در شب گذشته تعطیل بودند که این موضوع بدان معناست که انتقال نفت از طریق کانال برای چندین ساعت بلاتکلیف بوده است.

    برچسب ها