عصر خودرو

مدیرکل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

نخستین گام اقتصادی اجرایی شدن بیانیه مشترک ظریف - موگرینی

عصر بازار-مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان توسعه تجارت ایران از اولین حضور هیاتی از اتحادیه اروپا در ایران به منظور برگزاری جلساتی با این سازمان و نیز وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و گمرک خبر داد.

نخستین گام اقتصادی اجرایی شدن بیانیه مشترک ظریف - موگرینی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ابوالفضل کوده‌ئی  با اشاره به حضور هیاتی از اتحادیه اروپا در تهران و انجام مذاکره در مورد چگونگی اجرایی شدن توافقات اقتصادی و تجاری ایران و اتحادیه اروپا پس از برجام، اظهار کرد: هیاتی از اتحادیه اروپا به تهران آمد تا در مورد مسائل اقتصادی، صنعتی، کارآفرینی، بنگاه‌های کوچک و متوسط، امور بانکی، مالی و سرمایه‌گذاری‌ پیرو بیانیه مشترک ظریف و موگرینی به مذاکره با مسوولان ایرانی بنشینند.

    وی افزود: در 16 آوریل 2016 مباحثی مشترکی میان ظریف و موگرینی مطرح شد که مربوط به پیگیری مباحث ایران و اتحادیه اروپا بود، در این بیانیه مشترک بر همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، کشاورزی، حمل‌ونقل، انرژی، تغییرات آب و هوایی، محیط زیست، تحقیقات و نوآوری، آموزش، فرهنگ، دارو، مهاجرت، موضوعات منطقه‌ای تاکید شده بود تا به عنوان سرفصل‌های همکاری دو طرف مدنظر قرار گیرد.

    مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اولین حضور این هیات از اتحادیه اروپا به تهران، اظهار کرد: این تیم از اتحادیه اروپا برای بررسی مباحث اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، صنعت، سیاست‌گذاری‌های اقتصاد کلان، گمرک و امور پولی و بانکی به ایران آمدند.

    کوده‌ئی ادامه داد: براساس تقسیم‌بندی وزارت امور خارجه در ارتباط با مسائلی همچون تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های صنعتی، سازمان توسعه تجارت ایران مامور شد تا در این رابطه مذاکراتی را با این هیات از اتحادیه اروپا برگزار کند به همین منظور دو جلسه مقدماتی هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و نیز با حضور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل شد تا جنبه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، همکاری‌های مشترک صنعتی و سایر مباحث مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

    وی با اشاره به این‌که پس از این جلسات برنامه‌ای برای مذاکره با اتحادیه اروپا تنظیم شد تا چارچوب همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اروپا تعیین شود، عنوان کرد: در این برنامه مسائلی همچون نقشه راه همکاری اقتصادی، تشکیل کارگروه مشترک فعالیت‌های اقتصادی به منظور تهیه نقشه راه پنج ساله اقتصادی، تبادل اطلاعات اقتصادی رژیم تجاری، تشکیل گروه مطالعاتی برای قراردادهای تشویقی و حمایت از سرمایه‌گذاری، موضوعات مربوط به الحاق WTO (سازمان تجارت جهانی)، حمایت اتحادیه اروپا به منظور عضویت ایران در سایر نهادهای اقتصادی بین‌المللی از جمله نهادهای استاندارد، غذا و دارو و نیز مباحث مرتبط به مقررات استاندارد اروپا مدنظر قرار گرفت.

    کوده‌ئی همچنین با اشاره به موارد سرمایه‌گذاری تاکید شده در این برنامه خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای اروپایی در ایران در زمینه‌ی پروژه‌های انرژی‌های نو، پروژه‌ هایتک (با فناوری بالا)، صنایع، خودرو و دارو، نساجی، مواد اولیه، گردشگری، پتروشیمی و غیره از جمله مفاد تاکید شده در این برنامه تدوین شده است.

    مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان توسعه تجارت ایران افزود: به‌طور کلی این سفر مقدمه‌ای بعد از بیانیه مشترک ظریف – موگرینی است تا تمام مباحثی که پس از برجام نیازمند طرح است مدنظر قرار گیرد و خواسته‌ها به طور شفاف عنوان شود. ما نیز مباحثی که در دوره تحریم وجود داشت مطرح و درخواست کردیم این تحریم‌ها به طور کامل برطرف شود و دراین راستا چارچوب‌های مشخص و مدونی تعریف شد.

    وی با اشاره به دیدارهای این هیات اروپایی با سایر نهادهای ایرانی طی روزهای گذشته گفت: علاوه بر دیدار این هیات با سازمان توسعه تجارت آنها دیدارهایی با گمرک، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی داشتند و جلساتی به صورت جداگانه در این زمینه برگزار شد.

    به گفته کوده‌ئی، این هیات اروپایی شامل 11 نفر از مدیران کل در رده بخش‌های بازار داخلی، صنایع، کارآفرینی، تحلیل‌های اقتصادی و میز خاورمیانه، خدمات حمایت خارجی اتحادیه اروپا، سیاست‌های خارجی، امور بانکی، تجاری و سرمایه‌گذاری بودند.

    مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان توسعه تجارت با تاکید بر این‌که ورود هیات اتحادیه اروپا به ایران، اولین فاز به منظور اجرایی شدن سرفصل‌های همکاری بیانیه مشترک ظریف – موگرینی، گفت: هدف از ورود اتحادیه اروپا در ایران در جهت تدوین چارچوب مشخص همکاری اقتصادی بین ایران و اروپاست و در نهایت چارچوب پروتکل در بخش‌های مختلف نگاشته و به اتحادیه اروپا ارسال خواهد شد.

    برچسب ها