عصر خودرو

تاثیر رشد تقاضای وام مسکن بر معاملات بورس کالا؛

چند ماه دیگر، رونق معاملات صنایع بالادستی ساختمان

عصر بازار- چندی پیش مدیرعامل بانک مسکن خبر از افزایش ۳۷ درصدی تقاضا برای دریافت وام مسکن از این بانک خبر داد.

چند ماه دیگر، رونق معاملات صنایع بالادستی ساختمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، محمدهاشم بت شکن اعلام کرده بود که سال گذشته روزانه 160 نفر برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کردند که در حال حاضر این رقم به 210 تا 220 نفر در روز افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر مدت‌هاست که تقریبا در تمام صنایع وابسته به ساختمان رکود به چشم می‌خورد. اما این خبر شاید بتواند تا حدودی به فعالان بازار مسکن و صنایع وابسته آن امیدواری دهد.

    در این ارتباط مهدی بحر العلوم، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان اینکه مسکن بین 70 تا 100 صنعت وابسته دارد، به «عصربازار» گفت: بر این اساس رونق بازار مسکن تمام این صنایع را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی ادامه داد: در این میان رشد تقاضا برای دریافت وام مسکن به هر حال به افزایش تولید و معاملات صنایع بالادستی مسکن همچون فولاد و سیمان کمک خواهد کرد. وی ادامه داد: با این حال رونق معاملات این محصولات در بورس کالا شاید چندان بالا نباشد چرا که محصولاتی همچون سیمان که بیشترین مصرف در صنعت ساختمان را دارد، در بورس کالا عرضه نمی شود. 

    مجتبی فریدونی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان در این ارتباط به بازار امروز گفت: تقاضا در صنایع بالادستی مسکن در دو بخش وجود دارد، یکی تقاضا برای اجرای پروژه‌های عمرانی دولت و دیگری تقاضا در بخش عمران مسکن توسط اشخاص حقیقی و شرکت‌های ساختمان سازی خصوصی است. وی ادامه داد: تقاضا در بخش نخست یعنی پروژه‌های عمرانی دولت در حال حاضر چندان بالا نیست بنابراین برای رونق صنایع بالادستی ایجاد تقاضا از سوی فعالان خصوصی بخش مسکن می‌تواند مفید واقع شود. 

    فریدونی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تقاضا برای دریافت وام مسکن می‌تواند به رونق بازار صنایع بالادستی آن کمک کند، گفت: لزوما تمام فروش‌هایی که در بخش مسکن صورت می‌گیرد منجر به ساخت و ساز مجدد نمی‌شود چرا که واحدهای خالی بسیاری در کشور وجود دارد اما به هر حال درصدی از این منابع مالی مجددا صرف ساخت مسکن می‌شود که تاثیر آن بر بازار صنایع بالادستی پس از 3 تا 4 ماه آشکار خواهد شد. 

    رونق به شرط ادامه تقاضا

    بالا رفتن میزان تقاضا برای وام مسکن به شرطی که ادامه دار باشد بر معاملات مواد اولیه صنعت ساختمان که در بورس کالا عرضه می‌شود، تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

    مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا با بیان این مطلب در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عصر بازار» افزود: رشد 37 درصدی تقاضا برای دریافت وام مسکن در صورتی که در طول سال نیز ادامه داشته باشد باعث ایجاد تقاضا در بازار مسکن، افزایش تولیدات صنعت ساختمان سازی و در نتیجه رونق معاملات این محصولات در بورس کالا خواهد شد. محمودرضا الهی فرد با تاکید بر اینکه صنعت ساختمان با محصولات زیادی در ارتباط است خاطرنشان کرد: در پروسه ساخت یک خانه مواد اولیه زیادی از جمله فولاد، آلومینیوم، سیمان، مس و حتی محصولات صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت رونق بازار مسکن تمام این صنایع با افزایش فروش محصولات خود روبه‌رو خواهند شد. 

    الهی فرد در ادامه با اشاره به اینکه بازگشت سیمان به معاملات بورس کالا می‌تواند موجب رونق و شفافیت معاملات این کالا شود، خاطرنشان کرد: هر چند در حال حاضر صنعت سیمان با مازاد عرضه مواجه است و فروش پایین‌تر از نرخ مصوب انجمن تولیدکنندگان سیمان نیز ممنوع است اما فروش در بورس کالا ابزارهایی از جمله فروش نسیه، مدت دار و تسهیلاتی مانند تحویل در محل را در اختیار فروشنده می‌گذارد تا به این ترتیب برای فروش محصولش ایجاد مزیت کند.

    وی افزود: از طرف دیگر تولیدکنندگانی که در نزدیک نواحی مرزی کشور قرار دارند با حضور در بورس کالا و عرضه محصولشان در تالار صادراتی می‌توانند به طور رایگان از مزیت بازاریابی خارجی بورس کالا استفاده کند. او همچنین گفت: انجام معاملات سیمان در بورس کالا همچنین به گرم شدن و رقابتی شدن بازار این محصول کمک خواهد کرد و اگر تقاضا در بخش مسکن پایدار بماند سیمانی‌ها شرایط خوبی در بورس کالا برای فروش محصولشان پیدا خواهند کرد. 

    مدیر کالایی کارگزاری بیمه ایران نیز در این ارتباط به بازار امروز گفت: رشد 37 درصدی تقاضا برای دریافت وام مسکن که در نهایت منجر به رونق معاملات این کالا خواهد شد، قطعا در بازار فلزات بورس کالا تاثیر خود را خواهد گذاشت. علی بخشنده ادامه داد: صنایع فولادی و آلومینیوم ظرف چند ماه از این افزایش تقاضا تاثیر خواهند گرفت. او خاطرنشان کرد: با ایجاد محدودیت فروش برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به این صورت که خریداران این اوراق تا دو ماه اجازه فروش اوراق را ندارند تقاضا در این بازار واقعی شد. این یعنی می‌توان با نگاه به معاملات این اوراق از تقاضای موجود برای وام مسکن از این طریق نیز باخبر شد.

    برچسب ها