عصر خودرو

افزایش صادرات محصولات پتروشیمی پس از برجام

عصر بازار- تشدید تحریم ها علیه ایران در ابتدای دهه نود شمسی سهم ایران از بازارهای پتروشیمی جهان را ۳۰ درصد کاهش داد .

افزایش صادرات محصولات پتروشیمی پس از برجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بررسی های آماری نشان می دهد هر چند استراتژی ایران در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی با لغو تحریم صادرات این محصولات پس از برجام ، بر بازپس گیری بازارهای جهانی استوار است اما تشدید تحریم ها علیه ایران در سال 1391 سبب شد ایران با کاهش سهمی در حدود 29 درصد در حوزه صادرات این محصول استراتژیک روبرو شود .
    ایران سال هاست سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی را با هدف فاصله گرفتن از خام فروشی نفت در دستور کار خود قرار داده است . هر چند صنعت پتروشیمی ، در ایران همچنان صنعتی بالادستی تلقی می شود و کارشناسان بر ورود به بخش های میانی و پایین دستی این صنعت برای افزایش ارزش افزوده نفت اصرار دارند اما ارقام ارائه شده در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی دلالت بر صرفه اقتصادی توسعه این صنعت دارد .

    بر اساس این گزارش ایران در حالی با تشدید تحریم های غربی علیه خود روبرو شد که روند افزایشی بر میزان صادرات محصولات پتروشیمی حکمفرما بود . بر این اساس صادرات 9 میلیارد دلاری در سال 1388 به حدود 14 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 1390 رسیده بود اما این رقم با تشدید تحریم ها در سال 1391 ابتدا به 12.1 میلیارد دلار و سپس به کمتر از 10 میلیارد دلار رسید .

    مدیرعامل کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گزارشی تاکید کرده است که پس از برجام صادرات محصولات پتروشیمی پس از برجام حدود 26 درصد افزایش یافته است اما در گزارش خود اشاره ای به اعداد و ارقام نکرده است. با این حال به نظر می رسد افزایش صادرات محصولات پتروشیمی پس از برجام، همزمان با کوچک شدن سهم کالاهای غیر نفتی ایران از بازارهای جهانی مساله ای قابل اهمیت تلقی می شود .

    برآوردهای مقدماتی نشان می‌دهد میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته نیز رشدی بسیار اندک نسبت به سال 1393 را تجربه کرده است . به نظر می رسد لغو صادرات محصولا پتروشیمی ، در سال جاری رشد صادرات در این بخش را به همراه داشته باشد.

    نمودار زیر نشان دهنده وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی از سال 1380 تا سال گذشته است . تاثیر تحریم ها بر روند صادرات این کالاها از‌سال‌1391‌ به بعد قابل رویت است .

    برچسب ها