عصر خودرو

ایجاد ارزش افزوده بیشتر از مسیر IPC;

تامین خوراک پالایشگاه‌ها نیازمند اجرای قراردادهای جدید نفتی

عصر بازار- وقتی میزان گاز بیشتری در اختیار باشد و ظرفیت بیشتری برای تولید نفت خام داشته باشیم به شرط اینکه زیرساخت ها نیز فراهم شود، می‌توانیم فرآورده بیشتری تولید کنیم و قراردادهای جدید نفتی می‌تواند این اهداف را میسر کند.

تامین خوراک پالایشگاه‌ها نیازمند اجرای قراردادهای جدید نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، فریدون اسعدی درباره اینکه قراردادهای جدید نفتی چقدر ما را به ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات نفتی نزدیک می‌کند، گفت: در حال حاضر نقش ارزش افزوده در صادرات محصولات صنعتی از جمله مواد نفتی در کشور کم است.

    وی افزود: ما همواره در دوران مختلف جهت ایجاد ارزش افزوده از مواد خام قوانین زیادی از جمله تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده داشته‌ایم ولی این هدف محقق نشده است.

    اسعدی تصریح کرد: ما قرارداد بالادستی نفت امضا می‌کنیم و در این قرارداد‌ها اکتشاف و استخراج نفت را تا زمانی که از دل زمین در خط لوله قرار می‌گیرد خواهیم داشت اما پس از این مراحل باید به فکر ایجاد ارزش افزوده در این مواد استحصال شده باشیم تا به گردش درآمدن اقتصاد و توسعه منجر شویم.

    وی در ادامه به میزان مصرف و هدر رفت انرژی در داخل کشور اشاره و اظهار داشت: تا دو سال گذشته حدود 4 تا 5 میلیون بشکه معادل نفت خام به پالایشگاه‌های کشور گاز تحویل داده شده در حالی که این میزان انرژی در دنیا برای به گردش درآوردن چرخ اقتصاد کشور استفاده می‌شود ولی ما برای مصرف بیشتر انرژی سوبسید هم می‌دهیم.

    این کار‌شناس حوزه انرژی با بیان اینکه ما برای ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت نیاز به تغییر ساختار‌ها داریم، گفت: شرکتهایی مثل بی‌پی و شل از فعاالیت بالادستی تا پمپ بنزین داری در کشورهای مختلف را انجام می‌دهند لذا ما نیز اگر بخواهیم به اهداف مورد نظر در صنعت نفت دست یابیم باید به فکر اصلاح در ساختار‌ها بوده و چنین ظرفیت‌هایی در صنعت نفت ایجاد کنیم یعنی از صفر تا صد را یک شرکت نفتی بتواند انجام دهد.

    وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر شرکت ملی نفت ما وجهه جهانی دارد و در رنکینگ‌ها جایگاه خوبی دارد اما می‌بینیم که امروز 4 شرکت در ساختار نفت ما هم عرض قرار گرفته‌اند ولی عملا هیچکدام قدرت زیادی ندارند لذا اگر دنبال ایجاد ارزش افوده هستیم باید شرکت ملی نفت را تقویت کنیم که این مهم از طریق آی پی سی قابل دستیابی است.

    اسعدی ادامه داد: آی پی سی می‌تواند این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که حدود سه میلیون بشکه به تولید نفت اضافه کنیم که ‌‌نهایت اافزایش تولید ما را به ایجاد ارزش افزوده بیشتر می‌رساند.

    وی یادآور شد: وقتی میزان گاز بیشتری در اختیار باشد و ظرفیت بیشتری برای تولید نفت خام داشته باشیم به شرط اینکه زیرساخت‌ها نیز فراهم شود، می‌توانیم فرآورده بیشتری تولید کنیم.

    این کار‌شناس نفتی تصریح کرد: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌ها 35 درصد است و الگوی پالایشگاه‌ها نامناسب است یعنی وقتی پالایشگاه آبادان به ازای یک بشکه نفت خام 29 درصد نفت کوره تولید می‌کند یعنی ساختار پالایشگاه‌ها نیاز به اصلاح دارد لذا بهینه‌سازی وضعیت تولید در پالایشگاه‌ها و توسعه پالایشی در ایجاد ارزش افزوده بیشتر به ما کمک می‌کند.

    وی تاکید کرد: اگر طرح توسعه 7 پالایشگاه علاوه بر 9 پالایشگاه موجود در کشور به اتمام برسد؛ ظرفیت تولید افزایش می‌یابد که راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها نیاز به خوراک بیشتر دارد و خوراک بیشتر نیز مستلزم افزایش برداشت در نفت و گاز است که این هدف از مسیر قراردادهای آی پی سی فراهم می‌شود.

    برچسب ها