عصر خودرو

وضعیت تولید از زبان یک صنعتگر نمونه;

انبارها پر است ولی تولید همچنان در رکود

عصر بازار- با وجود این که طرح رونق در تولید در دستور کار دولت قرار دارد اما هنوز تولیدکنندگان به ویژه بخش خصوص با این آسیب اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. رییس انجمن چینی ایران می‌گوید انبارها پر است ولی تولید همچنان در رکود به سر می برد.

انبارها پر است ولی تولید همچنان در رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عباسعلی قصاعی، صنعتگر نمونه با اشاره به وضعیت عمومی تولید در ایران گفت: رکود همچنان در فضای اقتصادی وجود دارد و در صنعت چینی نیز رکود به چشم می خود و وضعیت چندان مطلوبی وجود ندارد.

    وی در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات این صنعت افزود: صادرات این صنعت کم است که این وضعیت ناشی از همان رکودی است که بر این صنعت حاکم است.

    این تولید کننده نمونه که در مراسم روز ملی صنعت و معدن مورد تقدیر قرار گرفت، در تشریح مشکلات صنایع اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی که از جانب مقام معظم رهبری مطرح شد از دید من به عنوان یک پیشکسوت صنعت، رفع مشکلات قانونی صنعت است. اقتصاد ما زمانی مقاوم می‌شود که تار و پود زیر بنای آن درست شود و تار و پود صنعت همان قوانین است که شامل قوانین مالیاتی، قوانین تامین اجتماعی، قوانین بانکی و امثال اینهاست که نواقص موجود در آن زیر بنای صنعت را سست کرده است.

    قصاعی با اشاره به وام هایی که تحت عنوان وام های احیای صنایع کوچک و متوسط اعطا می‌شود، عنوان کرد: این گونه وام ها می‌تواند موثر باشد، اما تزریق نقدینگی اگر به صورت استقراض از بانک مرکزی باشد ایجاد تورم می‌کند. این در حالی است که اگر تزریق پول از اعتبارات بانکی باشد می‌تواند نقش مفیدی ایفا کند.

    وی کاهش نرخ سودهای بانکی را از جمله راهکارهای خروج از رکود دانست و افزود: عموما در شرایط رکود اقتصادی دو عمل می تواند کمک کننده باشد که یکی کاهش نرخ تسهیلات بانکی و پیش شرط آن کاهش نرخ سود سپرده های بانکی است؛ گرچه این کاهش به میزان سه درصد اتفاق افتاده است اما وقتی تورم به کمتر از 10 درصد رسیده است، سود سپرده های بانکی باید 12 درصد باشد و سود تسهیلات حدود 14 درصد.

    رییس انجمن چینی ادامه داد: موضوع دیگری که در اقتصادهای دیگر دنیا در شرایط مشابه اتفاق می‌افتد کاهش مالیات است. با کاهش مالیات، نقدینگی جامعه بالاتر می رود و واحدهای صنعتی و تجاری امکان رشد دارند که مجموعا این موارد هنوز در ایران اتفاق نیفتاده است.

    در حال حاضر نرخ سود سپرده های بانکی 15 درصد و نرخ سود تسهیلات 18 درصد است.

    برچسب ها